دعوتی برای شهروندان که نسبت خود را از نو با شهر تعریف نمایند

به گزارش سفر به هند، به گزارش خبرنگاران کتاب شنیدن شهر دعوت و تمرینی است برای شهروندان، شهرسازان، ساکنان و متخصصان تا نسبت خود با شهر را، به یاری مفهوم روایت، از نو تعریف نمایند. مقالات این کتاب از مهم ترین آثاری هستند که در دو دهه گذشته در این حوزه نوشته شده اند و سراغ بازتعریف نسبت متخصص و شهروند، و شهرساز و شهر رفته اند. دغدغه اصلی نویسندگان فهم روایی شهرها و حرکت به سوی شهرسازیِ روایت محور است. آن ها از حضور پررنگ روایت و عناصر روایی در دانش و کنش شهرسازی می گویند و این حضور پررنگ را جزئی از تحولی بزرگ تر می بینند: چرخش زبان شناختی، ارتباطی، استدلالی و روایی در علوم انسانی. از نظر آن ها، تحقق شهرهایی دموکراتیک تر، همه شمول تر و کثرت گراتر مستلزم تغییر فهم ما از شهرسازی است و روایت ابزار کارآمدی برای ایجاد این تغییر به ما می دهد؛ تغییری که در آینده می تواند به ظهور شهرهایی انسان مدارتر بینجامد.

دعوتی برای شهروندان که نسبت خود را از نو با شهر تعریف نمایند

کتاب حاضر از پنج مقاله تشکیل شده است. نوید پورمحمدرضا برای هرکدام از مقالات کتاب پیش درآمدی مفصل و خواندنی نوشته و علت انتخاب، اهمیت تاریخی، و ایده ها و مضامین آن را توضیح داده است. شنیدن شهر شامل این مقالات است: چرخش روایی در شهرسازی: مروری انتقادی | لیون امیل؛ اهمیت قصه و قصه گویی در کنش شهرسازی | لیونی سندرکاک؛ شکل دادن آینده لوییویل از درون قصه و گل | جیمز تراگ مورتن؛ خلق فضا: قصه ها در شهرسازی | باربارا اکشتاین و دموکراسی، قصه گویی و شهر پایدار | رابرت آ.بیورگارد

در بخشی از کتاب می خوانیم: شهرها احتیاج به قصه و قصه گو دارند؛ اما نه قصه ای واحد و نه قصه گویی منفرد. اگر شهر فاقد قصه و قصه گو را شهری فراموش کار بخوانیم که جا می گذارد و پیش می رود، بی آن که لحظه ای از خود بپرسد چه چیزی را برای چه جا گذاشته، شهرهای مفتخر به قصه ای یگانه و ازلی-ابدی هم شهرهایی خودپسندند که تفاوت و تنوع را برنمی تابند، روایت طبقه غالب را بر صدر می نشانند، به رنج و غم و آرزوی مردمان بی قدرت، اقلیت ها و گروه های حاشیه ای بی اعتنا هستند و به نام هویت و اصالت، روایتی یکه و ذات گرایانه از گذشته، اکنون و آینده خود ارائه می دهند. شهرهای عاری از پی رنگ فراموش کارند و شهرهای تک پی رنگی خودپسند، و هر دو به یک مقدار جفاکار. فراموشی و تک صدایی، هر دو، ویژگی شهر مستبد و شهرساز خودرای هستند.

درباره مترجم

نوید پورمحمدرضا فارغ التحصیل دکتری شهرسازی از دانشگاه تهران است و به عنوان پژوهشگر، مدرس و مترجم در حوزه مطالعات شهری شناخته می گردد. در کنار تحصیلات و کارهای آکادمیک، او هم چنین در حوزه مطالعات سینمایی و نقد فیلم هم فعال است. نشر اطراف پیش از این کتاب شهر از نو را با ترجمه نوید پورمحمدرضا منتشر نموده است.

کتاب شنیدن شهر با عنوان فرعی چرا برای طراحی، برنامه ریزی و روایت یک شهر به شنیدن قصه هایش احتیاج داریم؟ به قلم لیونی سندرکاک، جیمز تراگ مورتن، لیوِن امیل، رابرت آ.بیورگارد، باربارا اِکشتاین و گردآوری و ترجمه: نوید پورمحمدرضا در 213 صفحه از سوی نشر اطراف منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1217

به "دعوتی برای شهروندان که نسبت خود را از نو با شهر تعریف نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوتی برای شهروندان که نسبت خود را از نو با شهر تعریف نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید