در نشست اعضای خانه سینما با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالبات هنرمندان مطرح شد

به گزارش سفر به هند، اعضای شورای مرکزی خانه سینما به نمایندگی از هنرمندان در نشستی 3 ساعته با محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طرح مسائل و مطالبات قانونی خود پرداختند و خواستار رفع مسائل خود به صورت دائمی شدند.

در نشست اعضای خانه سینما با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالبات هنرمندان مطرح شد

12.00 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما با اشاره به بحث نظام بیمه ای مشاغل آزاد در حوزه بازنشستگی گفت : هم اکنون حقوق بازنشستگی یک هنرمند بعد از 30 سال کار حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان است که رقم بسیار کمی است.

شاهسواری اظهار داشت: در ایام کرونا ،مبلغی از کسی دریافت نکرده ایم اما توقع داریم که حمایت شویم.

هنرمندان باید از لحاظ بیمه، معیشت و بازنشستگی حمایت شوند

فاطمه معتمدخبرنگاران نیز در این نشست گفت: شرایط هنرمندان ورای آن چیزی است که از صدا و سیما می بینیم و می شنویم . شهروندانی هستیم که وظایف اجتماعی داریم و بر اساس آن تربیت می شویم و رشد پیدا می کنیم .

وی اضافه کرد: بخش مهمی از زندگی ما که همان مسائل معیشتی است که هرگز در جامعه بازگو نشده است .

این هنرمند کشورمان معتقد است: در راس یک جامعه متمدن آموزش قرار گرفته است که بخش تعریف شده آن بر عهده آموزش و پرورش و بخش تعریف نشده آن بر عهده هنرمندان است؛ بنابراین باید بتوانیم هنرمندان را از لحاظ بیمه، معیشت و بازنشستگی حمایت کنیم. هم اکنون هنرمندانی هستند که با 900 هزار تومان بازنشسته شده اند، ما می خواهیم که هنرمندان از حقوق شهروندی برخوردار باشد.

هنرمندان، پرهیزی از پرداخت مالیات ندارند

امین تارخ، در این نشست با بیان اینکه ذکر جزئیات نیازها و مطالبات شخصی و مادی هنرمندان در شأن اهالی هنر نیست، گفت: حیثیت و آبروی اهل هنر و کرامت آنها بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: دست اندرکاران صنوف مختلف در ایام کرونا در مقطعی توانستند مشغول به کار شوند اما اهالی هنر متاسفانه چند ماهی است که بیکاری مدوامی را تحمل می کنند؛ بنابراین باید حمایت هایی از سوی دولت صورت گیرد. البته اهالی هنر و سینما هر چند در مقطعی کار دارند اما در مقطعی دیگر خانه نشین هستند و با بیکاری های مقطعی روبرو اند که باید طوری برنامه ریزی شود که افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند در دوران پیری و بازنشستگی حمایت شوند و جوانان فعال در این حرفه به آینده و دوران پیری امیدوار باشند و نهادی از آنها حمایت کند و صدای آنها را بشنود.

تارخ اضافه کرد: هنرمندان پرهیزی از پرداخت مالیات ندارند به شرط آنکه این مالیات به نهاد خانه سینما بازگردانده شود تا پس اندازی برای دوران بازنشستگی باشد چرا که خانه سینما یکی از بازوهای اجرایی می تواند باشد .

قانون مالیات برای هنرمندان احیا شود

در ادامه این نشست آتیلا پسیانی نیز گفت: از طریق صندوق اعتباری هنر، راحت تر مطالبات مدنی را می توانیم عرضه کنیم تصور می کنم برای هر وزارتخانه ای مطالبه گری مدنی می تواند بسیار مفید باشد.

وی اضافه کرد: یکی از مسائل ایام کرونا این بود که از طرفی به خاطر سلامتی همکاران خواهان تعطیلی پروژه ها بودیم اما از طرفی هم مخالف تعطیل کردن آنها بودیم چراکه پروژه ها ارتباط مستقیم با معاش روزمره هنرمندان داشت و این موضوع بسیار دردناک است که باید فکری عاجل برای آن شود.

فهرست 76 هزار هنرمند برای دریافت کمک هزینه معیشتی به وزارت کار ارسال شد

همچنین سید حسین سیدزاده، رئیس صندوق اعتباری هنر در این جلسه گفت: هم اکنون 80 هزار هنرمند و فعال فرهنگی داریم که با خانه موسیقی، تئاتر، سینما و غیره در ارتباط هستند که 38 هزار نفر از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند.

وی تاکید کرد: بیمه هنرمندان نیازمند تعریف مجدد است تا امکان ارتقای بازنشستگی با افزایش واریز حق سنوات میسر شود و هنرمندان بتوانند از مزایای درمان بهره مند شوند.

سید زاده ادامه داد: در سه ماهه اول امسال در شرایط کرونا و تعطیلی کسب و کارهای حوزه فرهنگ و هنر، 37 میلیارد تومان از دولت کمک گرفتیم تا حق بیمه پرداخت شود بنابراین خواهان این هستیم که حق بیمه سه ماهه اول سال 1400 که حدود 40 میلیارد تومان است را دولت تقبل کند.

وی ادامه داد: هم اکنون فهرست 76 هزار هنرمند را برای دریافت کمک هزینه معیشتی دوران کرونایی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کرده ایم و امیدوارم این موضوع نیز با تعجیل انجام شود.

رئیس صندوق اعتباری هنر در ادامه، صدور هنر کارت را بستر خوبی دانست که نماد هویتی هنرمندان است که تا کنون 72 هزار نفربرای دریافت آن ثبت نام کرده اند و بدین ترتیب تمامی امور مربوط به رفاهی، هویتی و مالی در حوزه هنر از طریق این کارت انجام خواهد شد و خدمات در چارچوب هنر کارت به هنرمندان ارائه می شود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 754

به "در نشست اعضای خانه سینما با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالبات هنرمندان مطرح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نشست اعضای خانه سینما با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالبات هنرمندان مطرح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید