خمیازه کشیدن بیش از حد

به گزارش سفر به هند، آیا تا به امروز به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث می شود بیش از حد خمیازه بکشید؟ خمیازه کشیدن بیش از حد می تواند به دلایل زیادی رخ دهد. نوشته پیش ِ رو فهرستی از علل و همچنین راه های درمانی این مشکل را در اختیارتان می گذارد.

خمیازه کشیدن بیش از حد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آیا تا به امروز به این فکر کرده اید که چه چیزی باعث می گردد بیش از حد خمیازه بکشید؟ خمیازه کشیدن بیش از حد می تواند به دلایل زیادی رخ دهد. نوشته پیش ِ رو فهرستی از علل و همچنین راه های درمانی این مشکل را در اختیارتان می گذارد.

دلایل خمیازه کشیدن بیش از حد

خمیازه عمل غیر ارادی باز کردن کامل دهان بوده، بطوریکه فک پایین آمده و سپس با استنشاق هوا به درون، ریه ها پر از هوا شده و این امر موجب می گردد ریه ها منبسط شده، عضلات شکم منقبض گشته و دیافراگم به پایین حرکت کند. همه ما خمیازه می کشیم. تحقیقات نشان می دهد که حتی نوزاد متولد نشده یا جنین هم در رحم مادر خود خمیازه می کشد. بیشتر مردم بر این باورند که خمیازه کشیدن هنگامی رخ می دهد که ما احساس خستگی، بی حوصلگی و یا بی حالی کنیم. اما علت واقعی پشت این قضیه چیست؟ آیا این امر به علت خستگی و یا کسل شدن است و یا به علت برخی از مسائل نهفته سلامتی است؟ اجازه دهید علت را بیابیم.

علل خمیازه کشیدن بیش از حد

تحقیقات علمی نشان می دهد که یکی از دلایل اصلی خمیازه کشیدن بیش از حد، افزایش سطوح دی اکسید کربن و یا کاهش سطوح اکسیژن در خون می باشد. خمیازه عمل انعکاسی یا غیر ارادی بدن به منظور اطمینان از وجود اکسیژن کافی در ریه ها است، که نتیجتاً به جریان خود منتقل می گردد.

بر طبق نظریه ای دیگر، خمیازه کشیدن به حفظ درجه حرارت مغز کمک می کند. هنگامی که فردی خسته است و یا به قدر کافی نخوابیده، موجب می گردد دمای مغز افزایش یابد. هنگامی که فردی خمیازه می کشد، بدن خنک می گردد، ماهیچه ها و مفاصل خم می شوند، دمای مغز هم تثبیت و متعادل می گردد.

اگر در محل کار خود بیش از حد خمیازه می کشید، می تواند به علت خستگی و کسلی باشد. بر طبق یک نظریه اجتماعی، در زمان های قدیم، مردم سابقاً با کشیدن خمیازه و نشان دادن دندان هایشان به دیگران قصد ترساندن آنها را داشتند. این راه و روش آنها بود برای هوشیار و مواظب بودن. چنین چیزی نسل هاست که پیش رفته و اکنون افراد هنگامی خمیازه می کشند که خسته و یا کسل باشند و بخواهند ملاحظه کار بوده و یا در پی تغییری در فعالیتهای خود باشند.

توضیح دیگر این است که نورون های آینه ای (mirror neurons) که در مغز یافت می شوند، مسئول این عمل می باشند. به علت وجود این نورن های آینه ای، هنگامی که فردی شخص دیگری را در حال خمیازه می بیند، او هم همین عمل را تقلید می کند.

هنگامی که مواد شیمیایی موجود در مغز، مانند سروتونین، دوپامین و گلوتامین، که بر احساسات، خلق و خو و اشتهای فرد تأثیر می گذارند، تحریک می شوند، این امر هم موجب خمیازه کشیدن فرد می گردد.

گاهی اوقات، خمیازه کشیدن بیش از حد ممکن است نشان دهنده اختلال خواب باشد. به این علت که اگر به قدر کفایت استراحت نکنید، این امر موجب می گردد که احساس خستگی کرده و سبب خمیازه کشیدن شما گردد.

آیا خمیازه کشیدن بیش از حد بعلت وجود مسئله ای در سلامت است؟

خمیازه کشیدن مداوم می تواند نشانه وجود یک اختلال یا بیماری زمینه ای باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که اگر این خمیازه همراه با علائم دیگری مانند تنگی نفس، اضطراب، افزایش ضربان قلب، سردرد مزمن، و از آن دست باشد، می تواند به علت ابتلا به یک بیماری تهدیده کننده حیات مانند بیماری های قلبی، تومور مغزی، صرع، و غیره باشد. در این بیماری ها عصب واگ موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون می گردد. به همین دلیل، سطوح اکسیژن خون کاهش یافته و موجب می گردد فرد بیش از حد طبیعی خمیازه بکشد.

در بیشتر موارد، خمیازه کشیدن بیش از حد را می توان با پیش گرفتن شیوه زندگی سالم تحت کنترل قرار داد. خوابیدن به موقع و حداقل به مدت هفت تا هشت ساعت، بدن را فعال نگه خواهد داشت و مانع از بوجود آمدن این مشکل می گردد. بهبود الگوی تنفس یعنی کشیدن نفس های طولانی و عمیق به طوری که اکسیژن به میزان کافی در بدن وجود داشته باشد، راه دیگر جهت متوقف ساختن این مشکل خواهد بود.

در صورت احساس خستگی و خواب آلودگی در انتها روز، کشیدن خمیازه یک شرایط کاملاً طبیعی است. با این حال، اگر همیشه احساس خستگی می کنید و حتی پس از ایجاد تغییرات در شیوه زندگی، بدون هیچ علت روشنی بیش از حد خمیازه می کشید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده تا از هر گونه مسئله خطرناک و نهفته مربوط به سلامت جلوگیری و احتمال وجود آن رد گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1186

به "خمیازه کشیدن بیش از حد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خمیازه کشیدن بیش از حد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید