خبرنگاران چالش های پیش روی بچه ها با نیازهای ویژه در دوران کرونایی

به گزارش سفر به هند، تهران- خبرنگاران- بچه ها با نیازهای ویژه با توجه به متفاوت بودن با دیگر همسالان، نیازمند تعلیم و تربیت و خدمات ویژه ای هستند تا از استعدادهای آنان برای دستیابی به رشد و تکامل انسانی بهره برده شود.

خبرنگاران چالش های پیش روی بچه ها با نیازهای ویژه در دوران کرونایی

طبق آمار سازمان آموزش و پرورش بچه ها استثنایی، در حال حاضر هرچند شناسایی خردسالان و بزرگسالان جوان ناتوان این گروه با مسائلی روبرو و از طرفی در حال افزایش است، اما از هر 10 دانش آموز یکی دارای اختلالات رفتاری است که نیازمند دریافت خدمات ویژه بوده و از طرفی بیشتر این افراد در سنین 6 و 7 سالگی قرار دارند.

کودک یا بچه ها با نیازهای ویژه در واقع به فرد یا افرادی اطلاق می شود که نیازمند تعلیم و تربیت ویژه و خدمات وابسته اند تا از همه استعدادهای انسانی خود بهره ببرند. آنان به تعلیم و تربیت نیازمندند چون از یک یا چند نظر با همسالان خود متفاوتند. از لحاظ چشم انداز آموزشی، دانش آموزان با نیازهای ویژه ، آنهایی به شمار می آیند که برای دستیابی به بالاترین حد توانایی های انسانی خود، به آموزش ویژه و خدمات وابسته نیاز دارند.

درگیری و چالش های منحصر به فرد کودک یا دانش آموزان با نیازهای ویژه، در این ایام آنان را در همه گیری ویروس کویید 19 در معرض خطر مضاعف قرارداده به نحوی که چنانچه همه بچه ها و دانش آموزان توسط پاندمی کرونا به یک اندازه تهدید شوند، این قشر بیش از پیش در خطر قرار خواهند داشت.

روان درمانگر تحلیلی در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: منظور از کودک با نیازهای ویژه، فردی است که در فرایند آموزش به امکانات و یا تدابیر ویژه علاوه بر آنچه برای تمامی بچه ها موجود است، نیاز دارد. با توجه به شیوع ویروس کویید 19 بچه ها با نیازهای ویژه هم با چالش های مشابه نسبت به دیگر همسالان خود با این بیماری روبرو هستند و همواره شدت و استرس بیشتر این درگیری ها را تجربه می کنند.

سارا اکبر زاده با بیان اینکه نابینایی، ناشنوایی، بیش فعالی، اوتیسم، سندرم داون از ویژگی های عمده بچه ها با نیازهای ویژه به شمار می رود، اظهارداشت: توجه ویژه برای هر کدام از این بچه ها متفاوت تعریف شده و با توجه به نارسایی های جسمی، ذهنی و رفتاری، تولد هر یک از این بچه ها علاوه بر تحمیل بار هزینه های مادی و معنوی به جامعه، نیازمند سخت کوشی چند جانبه خانواده جهت پاسخگویی به نیازهای این قشر است.

وی شرح داد: درحالی که هیچ کودکی دوست ندارد با ماسک صورت خود را بپوشاند و یا روزانه ساعت ها جلوی صفحه تلویزیون درس بخواند، اما در شرایط فعلی کرونایی برای کودک و یا دانش آموز با نیازهای ویژه با اینکه ممکن است توانایی درک این مساله را نداشته باشد، این موارد بدتر است.

این رواندرمانگر با بیان اینکه در شرایط ویژه مساله این است که برنامه های روزانه قابل پیش بینی و ساختاریافته بسیار زیاد است، اما برای بچه ها با نیازهای ویژه باید اهمیت بیشتری قایل شد، اضافه نمود: بچه ها با نیازهای ویژه اضطراب بیشتری را در این دوران تجربه می کنند از این رو بدون داشتن یک برنامه روزانه نمی توان زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار داد.

به گفته اکبرزاده بسیاری از خانواده های دارای فرزند با نیازهای ویژه اذعان دارند در دوران کرونا شاهد افزایش مسائل خواب، مسائل رفتاری و اضطراب به دلیل تغییر روال روزانه و احساس عدم اطمینان بسیار زیاد این بچه ها در این مدت بودیم.

وی برای نمونه شرح داد: در آموزش یک کودک ناشنوا ممکن است به برخی تجهیزات و وسایل نیاز باشد، برای کودک بیش فعال باید فعالیت های آموزشی جداگانه ای در نظر گرفت و کودکی که مبتلا به اوتیسم است احتمال دارد حضور یک دستیار معلمِ آگاه به روحیات و شرایط یک کودک اوتیستیک نیاز داشت. آنچه مهم است باور به ارزشمندی این بچه ها همانند دیگر همسالان آنان و اهمیت حضورشان در جامعه کنار دیگران و احترام به تفاوت های آنان مثل تمامی تفاوت های انسانی دیگر است.

این روانشناس بالینی گفت: توجه به نارسایی های جسمی، ذهنی و رفتاری بچه ها و دانش آموزان با نیازهای ویژه، بخصوص در ایام کرونایی، قطعاً اهمیت دادن به تربیت این گروه از افراد در سنین مختلف از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و تحقق مطلوب امر تربیت در راستای توانمند سازی این قشر، دارا بودن آگاهی اولیاء و تعامل آنان با سایر متولیان امر تعلیم و تربیت در سطح جامعه برای کاهش چالش های پیش روی آنان است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 663

به "خبرنگاران چالش های پیش روی بچه ها با نیازهای ویژه در دوران کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چالش های پیش روی بچه ها با نیازهای ویژه در دوران کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید