جزئیات خواسته واشنگتن از آنکارا درباره سامانه موشکی اس 400

به گزارش سفر به هند، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر به ترکیه از آنکارا خواسته است که تعهد کتبی بدهد از این سامانه استفاده نکرده و آن را به کار نگیرد.

جزئیات خواسته واشنگتن از آنکارا درباره سامانه موشکی اس 400

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ راوه بلاگ بیشتر بدانید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه حریت در سرمقاله خود با اشاره به پیشنهاد تازه آمریکا به آنکارا درباره سامانه موشکی اس 400 نوشت: واشنگتن از ترکیه خواسته است که تعهد بدهد سامانه موشکی اس 400 را فعال نکرده و در آینده هم از آن استفاده نکند. همچنین درباره اینکه این سامانه فعال نشود هم کارشناسان نظامی آمریکایی بر آن نظارت داشته باشند.

هانده فیرات، نویسنده این سرمقاله با اشاره به زیاده خواهانه بودن چنین خواسته ای از سوی آمریکا افزوده است: پیش از دیدار بایدن و اردوغان در حاشیه اجلاس ناتو، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا سفری به ترکیه داشت. وی در این سفر گفت که خرید سامانه موشکی اس 400، مسائل در ناتو را افزایش می دهد. جایگزین آن را(به آنکارا) عرضه کرده ایم؛ به طور کامل می دانند که چه کاری باید انجام دهند. امیدواریم که یک راه میانه پیدا کنیم. این یک موضوع فنی جزئی نیست، یک چیز سیاسی نیست. ترکیه شرایط را متوجه است، گامهایی که باید بردارد را هم می داند. درباره اینکه چطور این گامها را بردارد، دیدار و مصاحبه کرده ایم.

وی ادامه داد: درباره اینکه پیشنهاد شرمن به آنکارا چه بوده بررسی کردم. واشنگتن از ترکیه می خواهد که به طور رسمی تعهد بدهد که سامانه موشکی اس 400 را فعال نکند. مقامات آمریکایی می خواهند که آنکارا در یادداشتی رسمی به کنگره این موضوع را تعهد بدهد تا آنها هم بتوانند تحریمهای وضع شده را بردارند زیرا از نگاه واشنگتن، اقناع کنگره برای برداشتن تحریمها بسیار مهم است که باید انجام گیرد.

بر اساس این خواسته آمریکا، تضمین فعال نشدن سامانه موشکی اس 400 و ادامه این فرایند از سوی کارشناسان نظامی آمریکایی انجام خواهد گرفت که طرف ترک باید به صورت رسمی آن را ذکر کند و بپذیرد.

فیرات یادآور شده است: اما ترکیه این پیشنهاد را رد کرده و اعلام داشته که با این پیشنهاد و پذیرش آن، پیش از هر چیز حاکمیت ملی دچار خدشه خواهد شد. ترکیه اعلام کرده که این پیشنهاد، طولانی و بی نتیجه است.

مقامات ترکیه بارها نام کرده اند که سامانه موشکی اس 400 را به کار گیری خواهند کرد. آنکارا معتقد است که این سامانه خللی در سیستم ناتو ایجاد نمی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1065

به "جزئیات خواسته واشنگتن از آنکارا درباره سامانه موشکی اس 400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات خواسته واشنگتن از آنکارا درباره سامانه موشکی اس 400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید