فراوری سردترین ماده دنیا در آزمایشگاه ، شبیه سازی فیزیک کوانتومی

به گزارش سفر به هند، دانشمندان پیروز شدند سردترین ماده دنیا را که 3 میلیارد برابر سردتر از فضای میان ستاره ای است، در آزمایشگاهی در ژاپن فراوری نمایند.

فراوری سردترین ماده دنیا در آزمایشگاه ، شبیه سازی فیزیک کوانتومی

به گزارش اسپیس، محققان این ماده را تا یک میلیاردم درجه صفر مطلق به سرما رساندند. البته فضای بین ستاره ای تا این حد سرد نمی گردد، چرا که به صورت همگن و همسانگردی از پس زمینه تابش ریزموج کیهانی (CMB) پر شده است. به گفته محققان این ماده سرد شده حتی از سردترین منطقه ها شناخته شده در عالم هستی هم سردتر است.

به عنوان مثال، این ماده حتی از سحابی بومرنگ که در فاصله 3هزار سال نوری از زمین قرار گرفته است و فقط یک درجه گرمتر از صفر مطلق است، سردتر است. در این آزمایش از فرمیون ها، ذراتی که اسپین نیمه صحیح دارند مانند الکترون، پروتون و نوترون، استفاده شده است.

این تیم تحقیقاتی اتم های عنصر ایتروبیوم را تا حدود یک میلیاردم درجه بالای صفر مطلق سرد و از لیزر برای خنک کردن ماده با محدود کردن حرکت 300 هزار اتم در یک شبکه نوری استفاده کرد.

این آزمایش در حقیقت مدلی از فیزیک کوانتومی را شبیه سازی می نماید که برای نخستین بار در سال 1963 به وسیله فیزیک دان نظری جان هابارد ارائه شد. با این حال حتی سحابی بومرنگ که به عنوان سردترین ناحیه عالم شناخته می گردد، قابل رقابت با مقدار سردی این ماده نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1489

به "فراوری سردترین ماده دنیا در آزمایشگاه ، شبیه سازی فیزیک کوانتومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری سردترین ماده دنیا در آزمایشگاه ، شبیه سازی فیزیک کوانتومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید