تقلب بازیگران در شب های مافیا صحت دارد؟!

به گزارش سفر به هند، مسابقه شب های مافیا پس از وقفه ای چندماهه، در سری چهارم میزبان علی اوجی، علیرضا خمسه، سیامک صفری، منوچهر هادی، ایمان صفا، مهران رجبی، رامین راستاد، علیرضا اوسیوند، کاوه سماک باشی، وحید آقاپور، تعیین زندی و سیدبشیر حسینی بود.

تقلب بازیگران در شب های مافیا صحت دارد؟!

در سری نو شب های مافیا یک کارگردان، یک خواننده، یکی از داوران سابق مسابقه عصر نو و چند بازیگر، با یکدیگر رقابت کردند و توانایی خود در متقاعد کردن دیگران را به چالش کشیدند.

مسابقه شب های مافیا پس از وقفه ای چندماهه، در سری چهارم میزبان علی اوجی، علیرضا خمسه، سیامک صفری، منوچهر هادی، ایمان صفا، مهران رجبی، رامین راستاد، علیرضا اوسیوند، کاوه سماک باشی، وحید آقاپور، مشخص زندی و سیدبشیر حسینی بود.

محمدرضا علیمردانی نیز به عنوان گرداننده بازی مافیا، در سری نو این مسابقه به جایگاه قبلی اش بازگشته است. او در چند فصل جایش را به کامبیز دیرباز داده بود، اما در این فصل بار دیگر علیمردانی به عنوان گرداننده بازی مافیا در کنار هنرمندان حضور دارد.

ایمان صفا درباره بازی مافیا می گوید: وقتی در فضای بازی مافیا قرار می گیری ناخودآگاه استرسی سراغت می آید که نکند هویت مرا تشخیص دهند. برترین راه برای تشخیص مافیا دقت کردن به حرف های آدم ها و گرفتن سوتی ها و تناقض هایشان است.

چند تا دوربین دور و بر ماست و اگر برای مثال چشم هایم را باز کنم، مردم می بینند، پس هیچگاه سابقه خودم را به خاطر بُرد در یک دست بازی مافیا که جایزه مادی یا معنوی هم ندارد، خراب نمی کنم. گاهی از این حرص می خوردم که بعضی ممکن است در بازی خطا هایی نمایند که مردم و طرفدارانشان در برابرشان گارد بگیرند.

صفا سپس با اشاره به شباهت بازی مافیا به زندگی واقعی، بیان می نماید: بازی مافیا، بازی زندگی است. ما گاهی در زندگی مان برای پیشبرد اهدافمان دروغ می گوییم. من نمی گویم درست است، اما می گوییم و گاهی برای پیشبرد اهدافمان در زندگی شخصی می رویم از یک آدم، استعلام خوب یا بد بودن آدم دیگری را می گیریم و اینگونه کارآگاه می شویم.

خیلی وقت ها، چون حس می کنیم که یک آدم مظلوم واقع شده، یاریش می کنیم و نجاتش می دهیم و دکتر می شویم. خیلی وقت ها برای اینکه هدفمان را پیش ببریم جلوی هر ضربه ای مقاومت می کنیم و دوباره سرپا می شویم و آنجا نقش جان سخت را بازی می کنیم.

رامین راستاد هم درباره اینکه چقدر بازی مافیا را جدی گرفته است، می گوید: مسابقه را خیلی جدی گرفته ام، ولی حاضر نیستم برای یک مسابقه و تفریح، دوستانم را زیر سوال ببرم یا چیزی بگویم که ناراحت شوند؛ آنقدر برایم ارزش ندارد. اما مساله تقلب برایم مهم است؛ اگر هنرمندی حاضر گردد در مسابقه ای که برای تفریح مردم ساخته می گردد تقلب کند، باید به حالش گریه کرد.

وحید آقاپور درباره میزان جدی بودنش در این مسابقه، می گوید: استراتژی من این است که چیزی را که گفتنش را ضروری بدانم می گویم و چیزی که به نظرم ارزش مطرح کردن نداشته باشد را مطرح نمی کنم. به همین علت آنچه که از من در این مسابقه می شنوید کاملا جدی است و در راستای پیشبرد مسابقه است و به نظرم ضرورت داشته است که بگویم.

آقاپور با اعتقاد بر اینکه در مسابقه مافیا حس ششم و استدلال هر دو مهم هستند، در این زمینه ادامه می دهد: استدلال قوی می تواند یاری کند و در عین حال حس ششم قوی هم به همان میزان می تواند پیش برنده باشد و یاری کند.

سعید ابوطالب به عنوان کارگردان مسابقه شب های مافیا، می گوید: مافیا رئالیتی شویی است که از قبل بسترش در جامعه وجود داشت و یک بازی دورهمی بود که در کافی شاپ ها و در جمع های خانوادگی و محبت آمیز بازی می شد؛ بنابراین ما خودمان را به مخاطب نزدیک کردیم و سعی کردیم چیزی را که مخاطب بازی می نماید و دوست دارد، تصویری کنیم.

کارگردان شب های مافیا در پاسخ به این پرسش که انتخاب بازیکنان در مسابقه شب های مافیا براساس چه مولفه هایی صورت می گیرد و آیا اسپانسر در انتخاب ها دخالت دارد، تشریح می نماید: در هر پروژه ای برای انتخاب بازیگر مولفه های زیادی وجود دارد. یکی این است که آن بازیگر به این نوع برنامه سازی علاقه مند باشد و دعوت ما را بپذیرد.

نکته مهم تر این است که بتواند بازی مافیا را یاد بگیرد و بازی کند. ما بعضی از بازیگران مطرح را دعوت می کنیم و بعد از اینکه در تمرینات شرکت می نمایند، می گویند کار ما نیست. بعد باید ببینیم بازیگران فرصت دارند در برنامه حاضر شوند یا نه؛ توافق مالی با بازیگر هم مطرح است.

وی ادامه داد: مشخصا اسپانسر در انتخاب بازیگر دخالت نمی نماید. اگرچه شرکت فیلیمو به عنوان سفارش دهنده پیشنهاداتش را می دهد و با هم تعامل می کنیم و به یکسری نام می رسیم. بازیگرانی که دعوت کردیم و تشریف نیاوردند زیاد هستند و بازیگرانی هم خودشان مایلند در این مجموعه شرکت نمایند، ولی ما احساس می کنیم که نمی توانند به شب های مافیا یاریی نمایند و دعوتشان نمی کنیم.

به هر حال شب های مافیا از تلویزیون پخش نمی گردد و در بخش خصوصی پخش می گردد، بنابراین هزینه بر است و باید به معادلات مالی اش هم فکر کنیم.

او با بیان این که همواره از حاشیه در برنامه سازی دوری نموده است، در این زمینه عنوان می نماید: در مجموعه شب های مافیا ما از حاشیه سازی پرهیز می کنیم و سعی می کنیم همه اتفاقات حرفه ای و بدون حاشیه انجام گردد. در این خصوص، هم بازیگران و هم عوامل پشت دوربین یاری می نمایند که اتفاق غیرعرفی نیفتد و حاشیه سازی نگردد که به کار آسیب نزند.

این مستندساز در ادامه مصاحبه در پاسخ به پرسشی درباره مطالبی که مبنی بر واقعی اجرا نشدن مسابقه مافیا به وسیله بازیگران و یا احتمال تقلب در این برنامه عنوان می گردد، تصریح می نماید: خیلی از بازیگران قبل از اینکه جلوی دوربین بیایند، در جلسات متعدد تمرینی ما شرکت می نمایند.

طبیعتا بعضی نیز ممکن است مایل باشند که جلوی دوربین به آن ها یاری گردد و این انتظار را از گروه کارگردانی دارند، ولی همه جذابیت این رئالیتی شو این است که آنچه که جلوی دوربین اتفاق می افتد شفاف و صادقانه باشد؛ بنابراین، علی رغم اینکه خود من یکی دو بار شنیدم بعضی از افراد ادعایی درباره صادقانه نبودن شب های مافیا دارند، هر بازیگری که در رئالیتی شو های ما شرکت کند حتما روی این موضع صحه می گذارد که آنچه جلوی دوربین می بینید، یک اتفاق کاملا واقعی است.

همچنان که به واقعی بودن این ژانر اصرار دارم، دقت می کنم که همه چیز رئال و واقعی باشد؛ بنابراین مطمئن باشید در برنامه شب های مافیا، هیچ اتفاق غیرصادقانه و غیرشفافی رخ نمی دهد.

مجموعه رئالیتی شوی شب های مافیا ساخته سعید ابوطالب، نخستین بار در آبان ماه 1399 در بستر شبکه نمایش خانگی پخش شد. ابوطالب پیش از این نیز در حوزه ساخت رئالیتی شو فعال بوده است.

رالی ایرانی و شام ایرانی از رئالیتی شو هایی هستند که ابوطالب با استفاده از چهره های شناخته شده روانه بازار نمایش خانگی نموده است. او این روز ها در فکر ساخت مسابقه ای نو با نام ارتش سری است.

منبع: فرادید
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1478

به "تقلب بازیگران در شب های مافیا صحت دارد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلب بازیگران در شب های مافیا صحت دارد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید