تجربه سفارشی سازی گلیم با گیلیمو

به گزارش سفر به هند، همه ما از نقش دلالان و واسطه ها در بالا بردن کاذب قیمت ها باخبریم؛ سودجویانی که با کمترین زحمت، تا چند برابر تولیدکنندگان سود می کنند و رد پای آنها در مبادلات آثار هنری و صنایع دستی پر رنگ تر از بقیه کسب وکارهاست.

تجربه سفارشی سازی گلیم با گیلیمو

داستان شکل گیری گیلیمو هم از همین جا شروع می شود؛ از روزی که سود قابل ملاحظه یک واسطه، کارن آهنگری را به فکر راه اندازی یک کسب وکار فناورانه می اندازد تا از طریق آن بتواند مردم روستای عنبران را در این اوضاع سخت اقتصادی یاری دهد.

کارن آهنگری به عنوان موسس و مدیرعامل شرکت خلاق ایده پردازان هنر آریایی، درباره تولد پلتفرم گیلیمو به جام جم می گوید: روستای عنبران، از توابع شهرستان نمین در استان اردبیل است که به تازگی عنوان شهر ملی گلیم را به آن داده اند. کودکی من در این روستا و در کنار گلیم بافان آن گذشته است؛ زنان هنرمندی که مادر خودم هم یکی از آنهاست. یک روز که همراه مادرم برای فروش گلیم به یک منطقه توریستی رفته بودیم، شاهد اتفاقی بودم که آینده جهت شغلی من را تحت تأثیر خودش قرار داد. قیمتی که یک واسطه برای خریدن آن گلیم در نظر داشت 25هزار تومان بود و مادرم هم بر فروش آن به قیمت 26هزار تومان اصرار می کرد؛ اما در نهایت بر سر قیمت 25هزار و 500تومان به توافق رسیده بودند که هنگام نوشتن چک، یک خانم از گلیمی که مادر من بافته بود خوشش آمد و قیمت آن را جویا شد. واسطه ای که گلیم را از ما خریده بود، آن را به قیمت 75هزار تومان به آن خانم فروخت و این اتفاق چنان تلنگری به من زد که تا سال های بعد گوشه ای از ذهنم را به خودش مشغول کرده بود! مسائل دیگری هم بودند که فروش گلیم ها را برای بافندگان سخت تر می کردند؛ به طور مثال طرح های رایجی که بافنده ها خودشان را محدود به آنها کرده بودند و خلأ نوآوری و خلاقیت، خودش را در طراحی گلیم ها نشان می داد. سرانجام همه این مسائل و مسائل همزمان با پیشرفت علم و فناوری باعث شد ایده راه اندازی یک کسب وکار نو برای شناساندن هنر گلیم بافی به مردم و همچنین ارتقای طراحی و کاربری گلیم، در ذهنم ایجاد شود. اینجا بود که گیلیمو به جهان آمد.

هرآنچه می خواهید به بافنده سفارش دهید

همزمان با ثبت رسمی شرکت ایده پردازان هنر آریایی در سال 97، استارت آپ گیلیمو نیز با هدف شخصی سازی صنایع دستی بر اساس ذائقه مخاطب شکل گرفت.

آهنگری در خصوص ایده شخصی سازی گلیم می گوید: صنایع دستی بخش جدایی ناپذیر هویت ملی ماست؛ با وجود این تغییرات گسترده در سبک زندگی مردم که در سال های اخیر نمود بیشتری هم پیدا کرده، باعث شده است لزوم همگام سازی و به روز رسانی هنرهای اصیل و صنایع دستی کشور، به نحوی که با ذائقه مشتریان همخوانی داشته باشد و بتواند به خانه های امروزی راه پیدا کند، به شدت احساس شود. برای مثال یک گلیم با طراحی محدود سنتی، در خانه ای با لوازم امروزی و رنگ بندی های فانتزی جایگاهی نخواهد داشت. گیلیمو در پاسخ به همین فاصله ای که میان صنایع دستی سنتی و نیازهای امروزی جامعه ایجاد شده، به عنوان اولین استارت آپ خلاق در استان اردبیل وارد عرصه شده است و هم اکنون نیز در مرکز رشد پارک علم وفناوری اردبیل مستقر است.

این کارآفرین می افزاید: ما در گیلیمو با کنار هم قرار دادن متخصصانی از حوزه های مختلف مانند طراحی صنایع دستی و به ویژه طراحی گلیم، نرم افزار، بازاریابی و پشتیبانی شبکه های اجتماعی تلاش کردیم به بهترین شیوه این خلأ را پُر کنیم. در گیلیمو هر کاربر به سلیقه خودش و متناسب با دکور و تزئینات خانه اش می تواند ابعاد، جنس، رنگ، طرح و حتی کاربرد گلیم مورد نظر خود را انتخاب کند، تا بافنده به صورت مستقیم گلیم دلخواه مشتری را تولید کند.

ویژگی ها و مزیت های گیلیمو

بنیانگذار استارت آپ گیلیمو در خصوص گستره محصولات ارائه شده در این پلتفرم توضیح می دهد: همان طور که از نام گیلیمو برمی آید و با توجه به موقعیت مکانی مان در شهر گلیم، تمرکز اصلی ما بر به روزرسانی و کاربردی کردن بافت های داری و به طور ویژه گلیم، به اشکال مختلف است؛ اما در کنار گلیم به تازگی صنایع دستی دیگری مانند هنر پاپیه ماشه (استفاده از ضایعات کاغذ در تولید مجسمه های سبک) و سفال دودی (سفال سنتی آذربایجان) را نیز به محصولات خود اضافه کرده ایم. امیدواریم به مرور زمان بتوانیم فعالیت خود را برای ارائه انواع صنایع دستی ایرانی به مشتریان گسترش دهیم.

آهنگری درباره نحوه همکاری با بافندگان گلیم می افزاید: در حال حاضر بافنده هایی که با ما همکاری دارند، کارمندان گیلیمو نیستند. ما طبق سفارش هایی که دریافت می کنیم با بافنده ها در ارتباط هستیم و سفارش ها را بر اساس تخصص بافنده ها در انواع بافت، به آنها ارجاع می دهیم. در عین حال بافندگان در زمان هایی که سفارش نداشته باشند نیز محصولاتی را به سلیقه خودشان آماده می کنند و ما از آنها عکسبرداری می کنیم تا در وبسایت گیلیمو و سایر شبکه های اجتماعی، به اشتراک بگذاریم. درصورت به فروش رفتن این گلیم های آماده، ما آنها را با کسر 10 تا 15 درصد از قیمت آن، به عنوان هزینه های تولید محتوا و بازاریابی، از بافنده تحویل می گیریم و به مشتری می رسانیم. در این مدل از کسب وکار، واسطه ها حذف نشده اند و درواقع خود ما هم به نوعی یک واسطه هستیم. اما با تعیین حاشیه سود منطقی در ازای ایجاد بستری فناورانه برای دیده شدن و فروش محصولات تلاش کرده ایم در صنعت هنر و صنایع دستی، مفهوم تازه ای به واسطه گری ببخشیم.

او در ادامه ضمن اشاره به دغدغه های اجتماعی مجموعه تحت مدیریتش، خاطرنشان می کند: در شهرستان نمین و به ویژه در روستای عنبران، بافندگان گلیم از نظر اقتصادی در شرایط بسیار سختی قرار دارند. یکی از اهداف اصلی ما در سه سال آینده این خواهد بود که بتوانیم گیلیمو را تا جایی گسترش دهیم که حداقل نیمی از بافنده های منطقه، یعنی نزدیک به 500هزار نفر را تحت پوشش این پلتفرم قرار دهیم. در این راستا نیاز به یاری سرمایه گذارانی داریم که برخلاف فرایند رایج در حوزه استارت آپی کشور، جسارت حمایت از یک کسب وکار مرتبط با هنر را داشته باشند.

در سرانجام، آهنگری در خصوص ویژگی های منحصربه فرد گیلیمو می گوید: معمولا وقتی صحبت از گلیم می شود، یک زیرانداز با طرحی ساده که همیشه در فروشگاه های مختلف دیده شده را در ذهن همه تداعی می کند؛ اما گیلیمو کاربری های متنوعی از گلیم ایجاد کرده و آن را در قالب محصولاتی مانند دستبند، گردنبند، رومیزی، بند عینک، بسته های مناسبتی و ... ارائه می دهد. هدف ما در این مجموعه برندسازی برای محصولات صنایع دستی است؛ در حال حاضر حتی یک آدامس هم بدون نام تجاری وجود ندارد اما متأسفانه صنایع دستی که ارزش بسیار بالایی در کشور ما دارند، از هیچ اسم و برندی برخوردار نیستند! امیدواریم گیلیمو پلی باشد میان هویت کهن صنایع دستی و نیاز زندگی امروز.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 868

به "تجربه سفارشی سازی گلیم با گیلیمو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه سفارشی سازی گلیم با گیلیمو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید