تاثیر عجیب استرس بر بیماری های پوستی

به گزارش سفر به هند، استرس اگرچه سلامت قلب و عملکرد مغز شما را نشانه گیری می نماید، می تواند سایر ارگان های بدن را نیز دچار مشکل یا اختلال کند؛ چنانچه حتی می تواند تاثیرات مخربی هم روی پوست داشته باشد.

تاثیر عجیب استرس بر بیماری های پوستی

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، شاید هر یک از ما برای مسائل پوستی خود اقدام به تهیه داروهای خوراکی و موضعی، ماسک ها، کرم ها و پمادهای زیادی نموده باشیم و به نتیجه دلخواه نرسیده باشیم غافل از آنکه ممکن است ریشه این مسائل پوستی در سلامت روان و مقدار استرسی باشد که در طول روز تجربه می کنیم.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اینطور ثابت شده است که شش شرایط مرتبط با پوست تحت استرس شدید، شکل وخیم تری به خود می گیرند:

- پسوریازیس: یک بیماری خود ایمنی با تظاهرات پوستی است. این تظاهرات پوستی تحت استرس شدید وخیم تر می شوند. یافتن راه چارههای مقابله ای برای مقابله با استرس، در یاری به مدیریت پسوریازیس بسیار لازم است. مطالعات کاهش سطح استرس و بهبود سریع علائم پوستی در کسانی که پسوریازیس دارند را ثابت نموده اند.

- آکنه: اگر شما مستعد ابتلا به آکنه هستید، تنش و استرس این شرایط را بدتر خواهد نمود. تحت استرس شدید، هورمون کورتیزول به مقدار بیشتری فراوری می گردد و شما درست مانند دوران بلوغ ابتلا به آکنه را تجربه خواهید کرد. ورزش منظم، دریافت شبانه روز 7 تا 8 ساعت خواب، یوگا و ... به کاهش استرس و کاهش خطر ابتلا به آکنه یاری می نماید.

- اگزما: بثورات قرمز و خارش پوست، از علائم شاخص اگزما هستند که تحت استرس شدید، ظاهر بدتری به پوست می دهند. وقتی شما عصبی و ناراحت هستید، هورمون های استرس باعث التهاب بدن و در نتیجه تحریک و آزردگی پوست می شوند. حتی فشار جسمی مثلا وقتی دچار سرماخوردگی می شوید، هم برای اگزما مضر است.

- پیری پوست: استرس می تواند عامل مهمی در سرعت بخشیدن به چین و چروک های پوست باشد. در حالی که دلیل این مکانیسم هنوز معلوم نیست، تحقیقات نشان می دهد که تحت استرس زیاد، نوراپی نفرین و کورتیزول تشرح می شوند و افزایش آسیب به DNA را به همراه دارند.

- سرطان پوست: توجه کنید که استرس می تواند باعث تسریع آغاز سرطان های پوستی گردد. در یک مطالعه بر روی موش ها معین شده است که زمانی که موش در معرض استرس و اشعه ماوراء بنفش بوده است، سرعت وقوع سرطان نسبت به زمانی که در معرض اشعه ماوراء بنفش تنها بوده است 2 برابر شده است.

- تب خال: گرچه یک بیماری ویروسی است، اما می تواند با استرس تشدید گردد. زیرا استرس باعث ضعف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه افزایش حساسیت به بیماری های ویروسی مثل آنفلوآنزا، سرما خوردگی و تب خال است.

اگر استرس دارید، این 10 راه چاره را انجام دهید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آذر 1401 بروزرسانی: 20 آذر 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1527

به "تاثیر عجیب استرس بر بیماری های پوستی" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاثیر عجیب استرس بر بیماری های پوستی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر عجیب استرس بر بیماری های پوستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید