بیانیه سفارت ایران در صوفیا درباره اقدامات اجرا شده برای کامیون های ایرانی

به گزارش سفر به هند، سفارت ایران در بلغارستان در بیانیه ای به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص تسهیل عبور و مرور کامیون های ایرانی در مرز رومانی با بلغارستان پرداخت.

بیانیه سفارت ایران در صوفیا درباره اقدامات اجرا شده برای کامیون های ایرانی

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در خصوص ویدیو کلیپ منتشر شده در فضای مجازی از سوی یکی از رانندگان ترانزیت ایران در مرز رومانی با بلغارستان بیانیه ای را به شرح زیر صادر کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در صوفیا ضمن تبریک مبعث پیامبر گرامی اسلام و عید نوروز، متعاقب انتشار ویدئو کلیپی از سوی یکی از رانندگان زحمت کش ترانزیت کشورمان در خصوص مسائل به وجود آمده برای وی در مرز رومانی و همچنین کلیپ مشابهی در خصوص توقف کامیون های ایرانی در مرز رومانی و بلغارستان، موارد زیر را به اطلاع مردم شریف ایران می رساند:

1- پیرو شیوع کرونا در جهان، اکنون اروپا به یکی از کانون های اصلی درگیری با این بیماری تبدیل شده و مقررات سختگیرانه ای در مرزهای کشورهای اروپایی برقرار شده است که شامل اتباع اروپایی هم می شود. با توجه به این شرایط، وزیر بهداشت بلغارستان با صدور دستور العملی از ساعت 00:00 تاریخ 18 مارس 2020 ورود اتباع تعداد زیادی از کشوها اعم از کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه و بریتانیا و همچنین اتباع کشورمان به خاک بلغارستان را در راستای مقابله با شیوع کرونا به طور موقت ممنوع گفت.

2- با توجه به شرایط فوق و بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده، این سفارت از یک ماه گذشته با تشکیل کمیته مدیریت بحران و برقراری کشیک شبانه روزی در آماده باش کامل قرار گرفت و حتی کارشناسانی را به صورت 24 ساعته با شماره تلفن های مشخص گفت تا هرگونه موارد احتمالی را پیگیری کنند.

3- این سفارت طی اقدامات به عمل آمده در نتیجه رایزنی های فشرده با مقامات ذیربط بلغارستان پیروز شد در هفته گذشته تمامی کامیون های متوقف شده در مرز رومانی با بلغارستان شامل 2 گروه از کامیون های ایرانی متوقف شده (یک کاروان مرکب از 16 کامیون و یک کاروان مرکب از 13 کامیون) را با همکاری و اسکورت پلیس محل به مرز بلغارستان با ترکیه منتقل کند. گروه اول پس از هماهنگی های اجرا شده و تلاش سفارت کشورمان در آنکارا پیروز به عبور از مرز و ورود به خاک ترکیه شد. گروه دوم توسط مسئولان گمرک مستقر در مرز ترکیه با عنوان اینکه رانندگان می بایست دوره 14 روزه قرنطینه را طی کنند و سپس وارد خاک ترکیه شوند، در مرز ترکیه متوقف و از ورود آنها به خاک ترکیه موقتا ممانعت به عمل آمد، که این موضوع نیز با تلاش های سفارت جمهوری اسلامی ایران حل و رانندگان مذکور اجازه عبور از خاک ترکیه را اخذ کردند.

4- روز گذشته این سفارت به محض دریافت اطلاعات پیرامون موج سوم کامیون های ایرانی که در مرز رومانی با بلغارستان مستقر بودند مجددا همانند موارد قبلی مذاکرات خود را با مقامات بلغاری انجام داد و نهایتاً توافق شد که برای این گروه نیز تسهیلات عبور از خاک بلغار به همراه اسکورت پلیس محل، علیرغم وجود مقررات شدید منع ورود به خاک بلغارستان، در نظر گرفته شود. منتهی مقامات بلغاری صدور این مجوز را منوط به پذیرش گروه دوم از کامیون های ایرانی که در مرز با ترکیه اجازه ورود به خاک ترکیه به آنها داده نشده بود و عدم تجمیع بیش از حد در خط صفر مرزی بلغارستان با ترکیه کرده و گفتند که به محض اینکه دولت ترکیه به گروه دوم کامیون های ایرانی اجازه عبور دهد، آمادگی دارند که مجوز عبور گروه سوم کامیون های ایرانی را بلافاصله صادر کنند. با توجه به حل مشکل گروه دوم و اخذ اجازه عبور از خاک ترکیه، موضوع طی یادداشتی به مقامات بلغارستان منعکس و درخواست صدور مجوز برای گروه سوم رانندگان شد که موضوع در دست پیگیری است.

لازم به ذکر است این اقدام در حالی انجام شد که در حال حاضر صف های چند کیلومتری کامیون های متعلق به کشورهای مختلف در مبادی مرزی بلغارستان از جمله مرز با رومانی تشکیل شده اند و تا کنون اجازه ورود به خاک این کشور را دریافت نکرده اند.

5- تلفنی که راننده عزیر در کلیپ منتشره ادعا کرده که با آن تماس گرفته مربوط به این سفارت نبوده و همانطور که ذکر شد این سفارت از ابتدای آغاز بحران و از حدود یک ماه گذشته در آماده باش کامل قرار گرفته و کارشناسانی را به صورت 24 ساعته با شماره تلفن های مشخص اعلام کرده تا موارد احتمالی را پیگیری کنند: این شماره تلفن عبارت است از: 00359879810382

همچین این شماره تماس از طرق مقتضی از جمله از طریق کانال های فضای مجازی ایجاد شده از سوی این سفارت برای ارتباط هرچه بهتر با رانندگان عزیز کشورمان و حل سریعتر مسائل آنها به اطلاع آنها رسانده شده است.

6- متعاقب پخش کلیپ مذکور در فضای مجازی و اطلاع سفارت بلافاصله از طرق مختلف شماره تلفن راننده پخش کننده کلیپ اخذ و با وی و همچنین سایر رانندگان متوقف شده در مرز رومانی با بلغارستان از سوی این سفارت ارتباط برقرار شد (حدود 14 راننده) و در عین حال به صورت همزمان مذاکرات برای حل مشکل با مقامات ذیربط بلغارستان آغاز شد،که نتیجه آن در بند 4 ذکر شد.

7- این سفارت کماکان و به صورت شبانه روزی ضمن پیگیری شرایط رانندگان زحمتکش کشورمان آماده دریافت هرگونه اطلاعات در این رابطه است. به منظور هماهنگی بهتر در این گونه موارد از تمامی نهادهای ذیربط به خصوص شرکت های حمل و نقل در کشور مجددا درخواست می شود سریعا اطلاعات دقیق از مشخصات رانندگان، محموله، راستا بازگشت، مرزهای بازگشت و ... را به این سفارت ارائه دهند تا بتوان در اسرع وقت در رایزنی با مقامات محل زمینه عبور آنها از مرز را تسهیل کرد.

در پایان برای ملت سرافراز میهن اسلامی مان عزت، سربلندی، صحت و سلامتی و غلبه هر چه سریع تر بر کرونا را از درگاه خداوند منان مسئلت داریم.

موسوی اضافه نمود: مشخصا درباره این کامیون ها نیز به محض اطلاع از مکان دقیق آنها، رایزنی ها هم در ستاد وزارت امور خارجه و هم سفارتخانه ها تا بامداد امروز ادامه داشته و با مقامات گمرکی رومانی، بلغارستان و ترکیه برای تسهیل عبور و مرور آنها رایزنی شده است. اضافه می شود در حال حاضر صف های چند کیلومتری کامیون های متعلق به کشورهای مختلف در مبادی مرزی این کشورها تشکیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: وزیر امور خارجه هم در تماس های تلفنی خود از جمله با وزیر امور خارجه بلغارستان در روز اول فروردین به صورت مشخص در این زمینه گفتگو کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز امروز در اظهاراتی در تشریح اقدامات اجرا شده، به رانندگان ایرانی که به کشورهای دیگر تردد می کنند توصیه کرد در صورت روبرو شدن با چنین شرایطی (اگر غیر معمول باشد و معطلی آنها ناشی از صف های طولانی در گمرکات کشورها برای تشریفات اداری نباشد) سریعا با سفارتخانه های ایران در آن کشور تماس برقرار کنند.(اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، یکی از رانندگان ترانزیت در ویدیویی که منتشر کرده عنوان کرده بود: من راننده ترانزیت یخچال دار هستم که بار من محصولات پزشکی و دارویی است و الان یک هفته است در مرز بلغارستان من را نگهداشته اند و در این مدت با سفارت ایران در بلغارستان و همچنین ایران تماس گرفته ام، ولی کسی پاسخگو نبوده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 227

به "بیانیه سفارت ایران در صوفیا درباره اقدامات اجرا شده برای کامیون های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه سفارت ایران در صوفیا درباره اقدامات اجرا شده برای کامیون های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید