استفاده از تشدید مغناطیسی هسته ای در تشخیص پزشکی

به گزارش سفر به هند، طی چند ده سال گذشته تشدید مغناطیسی هسته ای (NMR) به اسم فنی برای تصویر سازی تشخیصی به بازار آمده است. NMR ناقل اطلاعاتی است در بارة فیزیولوژی و شیمی بدن. این اطلاعات را می توان با اطلاعاتی

استفاده از تشدید مغناطیسی هسته ای در تشخیص پزشکی

مترجم: احمد رازیانی

منبع:راسخون

طی چند ده سال گذشته تشدید مغناطیسی هسته ای (NMR) به اسم فنی برای تصویر سازی تشخیصی به بازار آمده است. NMR ناقل اطلاعاتی است در بارة فیزیولوژی و شیمی بدن. این اطلاعات را می توان با اطلاعاتی دربارة کالبد شناسی و عمل کرد اندام ها، که در حال حاضر و تا قبل از این از سایر فنون تصویرگیری تشخیصی حاصل می شده اند، مقایسه کرد. با پیوستن NMR به جمع فنون تصویرگیری تشخیصی، اطلاعات قابل وصول در این زمینه توسعه بیش تری یافته است. NMR هم مثل امواج فراصوتی این امتیاز را دارد که بر تابش متکی نیست و بیمار را در معرض چنین تابش هایی قرار نمی دهد.

اساس NMR بر این است که اغلب عناصر شیمیایی دست کم یک ایزوتوپ دارند که هسته اش مغناطیسی است (براونل 1982، پیکت 1978). چنین هسته ای وقتی در میدان مغناطیسی واقع می گردد، اگر در راستای میدان باشد در یک حالت انرژی پایین و اگر در خلاف جهت میدان باشد، در یک حالت انرژی بالا قرار می گیرد. اگر یک میدان مغناطیسی متناوب ضعیف که تناوب آن به سرعت تغییر می نماید در مجاورت بیمار برقرار گردد، سمتیّت چنین هسته هایی مرتباً تغییر خواهد نمود. این فرآیند منجر به جذب انرژی و در پی آن، تابش انرژی الکترومغناطیسی در یک بسامد تشدید می گردد. بسامد این تشدید برای عناصر و ایزوتوپ های مختلف فرق می نماید. NMR با استفاده از روش های طیف نمایی یکی این بسامدها را شناسایی می نماید و بدین ترتیب اطلاعاتی دربارة ساختار و مشخصات داخلی بدن بیمار فراهم می آورد. دستگاه های NMR فعلی با میدان های مغناطیسی در گسترة بیش از 500 تا 5000G کار می نمایند.

آنالیز اثرات میدان های مغناطیسی قوی بر ساختارهای زنده روزبه روز اهمیت بیش تری می یابد (باتوکلتی و دیگر). در حال حاضر هیچ استانداردی برای واقع شدن در معرض میدان مغناطیسی وجود ندارد ولی دستورالعمل هایی برای سطوح مجاز شغلی به وسیله دو آزمایشگاه پیشنهاد شده اند؛ آزمایشگاه شتاب گر ملی فرمی حداکثر میدان مجاز را برابر با 10KG برای مدت کوتاه و 100 تا 5000G برای مدت طولانی معین نموده است. آزمایشگاه مرکز شتاب گر خطی استانفورد همین مقادیر را به ترتیب برابر با 2KG و 200G توصیه می نماید.

یکی از سازندگان NMR هشدار داده است (پیکر) که میدان های ایستا با شدت بیش از حتی 5G، ممکن است برای افرادی که از ضربان ساز قلب استفاده می نمایند مخاطره آمیز باشند؛ برای دستگاهی با قدرت 1/5KG، شدت میدان در 5 تا 6 متری دستگاه به 5G می رسد، و اگر قدرت دستگاه 5KG باشد، فاصلة متناظر بین 10 تا 5/12 متر خواهد بود. انتظار می رود که در این باره، از طرف سازمان های حرفه ای تری مثل انجمن امریکایی فیزیکِ پزشکی، و یا مراجع دولتی مسئول، توصیه های قاطع تری ارائه شوند.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1192

به "استفاده از تشدید مغناطیسی هسته ای در تشخیص پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از تشدید مغناطیسی هسته ای در تشخیص پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید