گیاهانی که سلامتی را به شما هدیه می دهند

به گزارش سفر به هند، بعضی گیاهان آپارتمانی برای بهبود سلامت بدن، زیبایی پوست، کاهش استرس و خواب راحت مفید هستند که در این خبر می توانید با این گیاهان آشنا شوید.

گیاهانی که سلامتی را به شما هدیه می دهند

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، بعضی از افراد تصور می نمایند که گیاهان آپارتمانی فقط برای تزئین استفاده می شوند.

آنها از داشتن بسیاری از مزایای بهداشتی و مراقبت از گیاهان خانگی آگاهی ندارند. گیاهان مانند فیلتر های طبیعی همچنین علاوه بر وظایفی که برای زدودن گرد و غبار و کپک دارند، مواد آلرژی زا و سایر ذرات منتقل شده در هوا را نیز به دام می اندازند. همچنین 12 فایده سلامتی برای این گیاهان مطرح است:

1- پیشگیری از آلرژی

گیاهان زینتی رایج با به دام انداختن ذراتی که در هوا شناور هستند و باعث ایجاد بعضی از انواع آلرژی های قفسه سینه یا پوستی می شوند، به جلوگیری یا تسکین آلرژی یاری می نمایند. بنفشه و سایر گیاهان دارای برگ های تزئینی در انجام این وظیفه موثرتر هستند، اما کارشناسان توصیه می نمایند که به طور طبیعی از انتخاب گیاهانی که دارای گرده هستند، خودداری کنید.

2- بهبود روحیه

گیاهان با رنگ های شاد متنوع خود، محیط آرامش بخشی را برای چشم ایجاد می نمایند که باعث افزایش روحیه می گردد.

کارکنانی که در دفتر خود پشت میز کار می نمایند و گیاهان زینتی درون اتاق کار خود دارندف روز کاری را با استرس و بیماری کمتر و احساس رضایت بیشتر سپری می نمایند.

3- درصد رطوبت

بخاری ها و تهویه هوا می توانند رطوبت داخل اتاق ها را به ویژه در زمستان تخلیه نمایند. رطوبت کم می تواند احتمال سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را افزایش دهد یا باعث حساسیت پوست گردد.

گیاهان زینتی داخل منزل مانند گیاه عنکبوتی رطوبت موجود در هوای اتاق را بهبود می بخشد. یک مطالعه نشان داد که گروهی از گیاهان عنکبوتی رطوبت اتاق خواب را از 20 به 30 درصد افزایش می دهند و باعث خوابی راحت تر می شوند.

4- فیلتر های طبیعی

آلودگی های فرش، رنگ، مواد شوینده، چاپگر های رایانه ای و جوهر ها و بسیاری چیز های دیگر در داخل اتاق ها ساطع می گردد که به آن ها ترکیبات آلی فرار گفته می گردد.

این آلودگی ها می توانند در هوا جمع شده و چشم و پوست را تحریک، بیماری آسم را در عده ای تشدید و یا برای دیگران تنفس را سخت نمایند.

گیاهان خانگی می توانند ترکیبات آلی فرار را جذب نمایند. فهرستی از گیاهان با تصفیه مناسب هوا شامل پیچک انگلیسی، سرخس مارچوبه و درخت اژد ها وجود دارد.

5- بهبود هضم غذا

نعناع می تواند به برطرف نفخ، گاز و سایر مسائل پس از خوردن غذا یاری کند. انواع مشهوری که می توان آن ها را در داخل خانه در ظروف پرورش داد، شامل نعناع فلفلی، نعناع سنبلی و ریحان است که به آرامش معده یاری می نماید.

6. آرامش

گیاه معطر اسطوخودوس بنفش برای قرن ها یکی از دارو های مهم گیاهی بوده است. روغن اسطوخودوس را می توان برای آروماتراپی روی پوست سر ماساژ داد یا استشمام کرد. برگ ها را نیز می توان جوشاند و به چای اضافه کرد. بعضی از مطالعات که احتیاج به شواهد بیشتری دارند نشان می دهد که اسطوخودوس به آرامش و کاهش استرس یاری می نماید.

7- یاری های اولیه

شیره گیاه آلوئه ورا یک درمان خانگی رایج برای آفتاب سوختگی و سایر سوختگی های جزئی است. علاوه بر آب آلوئه ورا که به عنوان درمان یبوست استفاده می گردد، ژل آلوئه ورا می تواند پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی را آرام کند.

8- خواب راحت

گیاهان با عمل فتوسنتز دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن آزاد می نمایند. بعضی از گونه ها مانند گل داوودی حتی پس از غروب آفتاب نیز به تأمین اکسیژن ادامه می دهند. بعضی از گلدان های شاد را می توان در اتاق خواب قرار داد تا مقدار بیشتری اکسیژن کسب کند که به طور موثر در بهبود کیفیت خواب نقش دارد.

9. کاهش استرس

محققان فشار خون، ضربان قلب و حتی سطح کورتیزول داوطلبان را هنگام انجام کار های سخت در اتاق های دارای گیاهان زینتی مانند درخت عشق یا گیاه مار اندازه گیری کردند. به نظر می رسد که انجام فعالیت های سخت در داخل اتاق هایی که شامل گیاهان زینتی خانگی هستند، به آرامش و کاهش استرس یاری می نماید.

10- افزایش تمرکز

وجود گیاهان در محیط فعالیت تمرکز بر انجام کار را آسان و حافظه را تقویت می نماید. نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داد که دانش آموزان حاضر در کلاس های دارای سه گیاه سبز در مقایسه با بچه ها در کلاس های بدون گیاهان سبز، در آزمون های ریاضی، هجی، خواندن و علوم عملکرد بهتری دارند.

11 - سرعت بهبودی

بردن یک شاخه گل یا گیاهان زینتی در گلدان یا گلدان به بیمار می تواند چیزی فراتر از یک حرکت خوب باشد. گیاهان و گل ها در واقع به بیماران یاری می نماید تا سریعتر بهبود یابند. محققان دریافته اند افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند در صورت داشتن گیاهان در اتاق دارای گیاهان و یا مشرف به منظره های سرسبز سریعتر بهبود می یابند.

آن ها همچنین با وجود گیاهان و سبزه ها درد را بهتر تحمل می نمایند و به میزان کمتری دارو احتیاج دارند. متخصصان توصیه می نمایند هنگام عیادت از بیمار در حال بهبودی گل ارکیده یا چمچه ای را انتخاب کنید.

12- بهبود سلامت روان

بعضی از درمانگران از باغبانی برای یاری به درمان افسردگی، اسکیزوفرنی و سایر شرایط روانی استفاده می نمایند. یادگیری مراقبت از یک گیاه زنده ممکن است به کاهش اضطراب و استرس، بهبود توجه و کاهش شدت افسردگی یاری کند. گیاهان همچنین به افرادی که در حال بهبودی هستند و همچنین مبتلایان به زوال عقل یا در خانه ها و مراکز مراقبت طولانی مدت یاری می نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 886

به "گیاهانی که سلامتی را به شما هدیه می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهانی که سلامتی را به شما هدیه می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید