گزارشی از صفر تا 100 تولید شاهین در سایپا

به گزارش سفر به هند، شاهین فعلاً پرچمدار سبد محصولات سایپا است؛ سدانی جمع و جور که قرار است نسخه کراس اوور آن با نام آریا در سال جدید وارد بازار شود. وب سایت خودروبانک اخیراً به سراغ خط تولید شاهین رفته و از اولین تا آخرین مرحله خط تولید را در قاب عکس به تصویر کشیده است.

گزارشی از صفر تا 100 تولید شاهین در سایپا

به گزارش هفت صبح؛ البته فعلاً سایپا شاهین با رنگ سفید ساخته می شود و هنوز خبری از آن با رنگ های دیگر همچون مشکی، نقره ای و خاکستری نیست. هر خودرو به طور متوسط از 6 تا 14 هزار قطعه تشکیل شده است. خودروساز پس از تامین قطعات، آن ها را در شش سالن مونتاژ می کند و فرآیند تطبیق و هماهنگی قطعات را انجام می دهد.

سالن پرسکاری

معمولا بدنه خودرو از تعدادی ورق فرم داده شده به همراه پروفیل های تقویتی تشکیل شده است. هر یک از این قطعات توسط قالب های سنبه ماتریس و با استفاده از دستگاه های پرس هیدرولیکی تولید شده است؛ بنابراین در هر کمپانی خودروسازی، یک سالن پرسکاری الزاما وجود دارد که بدنه خودرو در آن تولید می شود.

سالن بدنه سازی

در این مرحله باید قطعات تولیده شده در سالن پرسکاری، به یکدیگر متصل شوند و بدنه خودرو را شکل دهند. برای این منظور ابتدا ضرورت دارد که قطعات را در داخل فیکسچر قرار دهند تا موقعیت نسبی آن ها تنظیم شده و سپس جوش شوند. بدین ترتیب قطعاتی همچون کف اتاق، سقف، در صندوق، در موتور، در ها و ستون ها را در این مرجله جوش می زنند و بدنه خودرو آماده می شود.

سالن نقاشی

در این مرحله بدنه خودرو فرآیند های شست و شو، چربی زدایی و فسفاته کاری (برای جلوگیری از زنگ زدگی) را طی می کند و رنگ آمیزی می شود.

سالن تزئینات اتاق

پس از اتمام فرآیند رنگ آمیزی، بدنه خودرو به سالن تزئینات منتقل می شود. در این سالن قطعاتی همچون مجموعه داشبورد، صندلی ها، پانل های نمدی و پلاستیکی داخل اتاق، آینه ها، شیشه ها و چراغ ها و… نصب می شود. شاهین به دلیل مجهز بودن به آپشن های بیشتر، وقت بیشتری را در این مرحله صرف می کند.

سالن مونتاژ موتور و گیربکس

مجموعه هایی همچون موتور و گیربکس دارای پیچیدگی های خاصی هستند. به همین دلیل معمولا این مجموعه در کارخانجات دیگر تولید می شود. ولی تجهیزات جانبی مانند توربوشارژر ها و فیلتر ها و … در داخل کمپانی خودروسازی نصب می شود.

در این مرحله پیشرانه 1.5 لیتری توربوی 110 اسبی شاهین و گیربکس پنج سرعته دستی روی آن نصب می شوند.

سالن مونتاژ پایانی

در ابتدای این سالن، از یک سو، مجموعه موتور و گیربکس به محور ها متصل شده و زیربندی خودرو آماده می شود. از سوی دیگر بدنه تزئین شده به این سالن آورده می شود. سپس این دو مجموعه اصلی از طریق فنر ها و کمک فنر ها و سایر اتصالات به یکدیگر متصل می شوند.

در ایستگاه های کاری بعد نیز نصب و مونتاژ اتصالات جلوبندی و سیستم فرمان و لوله کشی های مدار ترمز و سایر قطعات زیربندی خودرو انجام می شود. در نهایت نیز چرخ ها نصب شده و درون باک و سایر مخزن ها، سوخت ها و انواع روغن ها ریخته می شود. در نهایت بعد از بازدید های لازم، خودرو را روشن و کنترل نهایی روی آن انجام می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 873

به "گزارشی از صفر تا 100 تولید شاهین در سایپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از صفر تا 100 تولید شاهین در سایپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید