چگونه استرس و اضطراب دانش آموزان را مهار کنیم

به گزارش سفر به هند، یک روانشناس گفت: برای جلوگیری از استرس، اضطراب و حتی افسردگی در بین دانش آموزان باید مسئولان به طور جدی به مقوله آموزش تاب آوری تحصیلی در مدارس توجه نمایند.

چگونه استرس و اضطراب دانش آموزان را مهار کنیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، محمد حلاجی اضافه نمود: تاب آوری تحصیلی، به عنوان یکی از معروف ترین حیطه های تاب آوری، بیانگر توانایی دانش آموزان و دانشجویان برای رویارویی کارآمد با موانع، چالش ها و فشارها در موقعیت های تحصیلی است؛ درواقع تاب آوری به معنای توانایی مقابله با شرایط سخت و پاسخ انعطاف پذیر به فشارهای مکرر زندگی روزانه است. تاب آوری استرس را محدود نمی نماید، مسائل زندگی را پاک نمی نماید، بلکه به افراد قدرت می دهد با مسائل پیش رو مقابله سالم داشته باشند، بر سختی ها فائق آیند و با جریان زندگی حرکت نمایند.

وی توضیح داد: دانشجویان ممکن است در دانشگاه به مسائل متعدد و مکرری دچار شوند که تا به امروز با آنها روبرو نشده اند، درنتیجه توانایی مدیریت احساسات و هیجانات، توانایی تجزیه و تحلیل موقعیت و پیدا کردن راهکار های مناسب و تصمیم گیری های منطقی در این موقعیت های چالش برانگیز تحصیلی می تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

حلاجی ادامه داد: در صورتی که دانشجویان در روبروه با رویدادهای تنش زای تحصیلی زود بشنمایند، انعطاف نداشته باشند و خود را فردی قربانی و ناتوان ارزیابی نمایند، تعادل زیستی و روانشناختی خود را از دست می دهند و با تجربه استر س های مکرر، دچار فرسودگی تحصیلی می شوند.

وی با بیان اینکه تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه است، اضافه نمود: روانشناسان همواره سعی نموده اند که این قابلیت انسان را برای سازگاری و غلبه بر خطر و سختی ها افزایش دهند. دانشجویان می توانند حتی پس از مسائل تحصیلی ناگوار به بازسازی زندگی خود بپردازند. ارتقا تاب آوری منجر به رشد افراد در به دست آوردن تفکر و مهارت های خودمدیریتی بهتر و دانش بیشتر می گردد.

این روانشناس اضافه نمود: دانش آموز و یا دانشجوی تاب آور یعنی کسی که در برقراری تعادل زیستی-روانشناختی در شرایط سخت تحصیلی توانمند است و دارای رفتارهای خودشکنانه نیست. از نظر عاطفی آرام بوده و توانایی مقابله با شرایط ناگوار تحصیلی را دارد.

حلاجی گفت: افراد تاب آور، ذهنیتی تحلیلی انتقادی نسبت به توانایی های خود و شرایط دارند. از مهارت های حل مسئله برخوردارند و قادرند در روبروه با مسائل تحصیلی با استفاده از فنون حل مسئله، به راهکار های امن و مطمئن برسند. در حالی که سایر افراد، در این موقعیت های سخت دچار استرس زیاد می شوند و نمی توانند راهکار مناسب و مفیدی انتخاب نمایند. همچنین توانایی ویژ ه ای در تجزیه و تحلیل واقع بینانه مسائل شخصی، پیدا کردن راهکار های فوری و راهبردهای درازمدت برای حل و فصل مسائلی را که به آسانی و سریع حل نمی شوند، دارا هستند.

وی دانش آموزان تاب آور را افرادی با مهارت های ارتباطی قوی دانست و اضافه نمود: این دسته از دانش آموزان مهارت های ارتباط با دیگران را خیلی خوب آموخته اند. آنها می توانند در شرایط سخت هم شوخ طبعی خودشان را حفظ نمایند و با دیگران صمیمی شوند و در مواقع بحرانی از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند؛ تعداد زیادی از مهارت ها و راهبردهای اجتماعی که شامل مهارت های مصاحبه و آمادگی برای گوش دادن به دیگران و احترام گذاشتن به احساسات و عقاید دیگران است، دارا هستند. از آنجایی که از شبکه حمایتی و عاطفی محکمی برخوردار هستند، در مقابله با موقعیت های چالش انگیز از همدلی و مشورت دیگران بهره مند می شوند و از لحاظ روانشناختی احساس آرامش و قدرت می نمایند.

این روان درمانگر ابراز کرد: دانش آموز تاب آور به آینده تحصیلی خود خوشبین است و احساس امید و هدفمندی دارند، اعتقاد استوار به اینکه آینده می تواند بهتر باشد و باور به اینکه می توانند زندگی و آینده خود را کنترل نمایند و موانع احتمالی نمی تواند آنها را متوقف سازد. این افراد آگاهانه و هشیارانه عمل می نمایند، احساسات و هیجانات خود را می شناسند و هیجان های خود را به شیوه سالم مدیریت می نمایند.

حلاجی خاطر نشان کرد: تنها واقعیت زندگی این است که هر چیزی به طور ثابت تغییر می نماید گاهی اوقات دانش آموزان قادر نیستند به دلیل برخی از موقعیت های نامطلوب زندگی، به اهداف خود دست یابند. پذیرش موقعیت هایی که فرد نمی تواند تغییر دهد و تمرکز بر شرایطی که می تواند تغییر یابد گام مهمی در جهت تاب آوری است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 902

به "چگونه استرس و اضطراب دانش آموزان را مهار کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه استرس و اضطراب دانش آموزان را مهار کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید