پشه ها چگونه انسان را بو می کشند؟

به گزارش سفر به هند، فرقی نمی کند از ترکیبات دافع حشرات بهره ببرید یا لباس آستین بلند، زیرا به نظر می رسد پشه ها همواره راه خود را به سمت شما پیدا می نمایند. اکنون محققان می گویند که مکانیسم پشت این توانایی در پشه ها را پیدا نموده اند.

پشه ها چگونه انسان را بو می کشند؟

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، انسان ها ترکیبی معطر از بوی بدن، گرما و دی اکسید کربن فراوری می نمایند که در هر فرد فرق دارد و پشه ها برای معین وعده غذایی بعدی خود از این ترکیب استفاده می نمایند. این مطالعه که در ژورنال علمی Cell منتشر شده است نشان می دهد، در حالی که بیشتر حیوانات دارای مجموعه خاصی از نورون ها هستند که به وسیله آن ها بو ها را تشخیص می دهند، پشه ها می توانند بو ها را به وسیله چندین راستا مختلف تشخیص دهند.

مگ یانگر (Meg Younger)، استادیار زیست شناسی در دانشگاه بوستون و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه می گوید: ما متوجه شدیم که تفاوت اساسی در نحوه کدگذاری بو ها به وسیله پشه ها در مقایسه با سایر حیوانات وجود دارد.

توانایی پشه ها در یافتن انسان ها برای نیش زدن حتی پس از حذف یک خانواده کامل از پروتئین های تشخیص دهنده بوی انسان در پشه، محققان دانشگاه راکفلر در نیویورک را شگفت زده کرد.

این تیم سپس گیرنده های بو را در شاخک های پشه ها آنالیز کردند. این شاخک ها به مواد شیمیایی شناور در محیط متصل می شوند و به وسیله نورون ها به مغز سیگنال می دهند.

یانگر می گوید: ما فرض می کردیم که پشه ها از اصول اصلی بویایی پیروی می نمایند، یعنی اینکه تنها یک نوع گیرنده در هر نورون آن ها بیان می گردد. اما در عوض، چیزی که ما شاهد آن بوده ایم این است که گیرنده های مختلف می توانند به بو های مختلف در یک نورون پشه پاسخ دهند.

این بدان معناست که از دست دادن یک یا چند گیرنده بر توانایی پشه ها در دریافت بوی انسان تأثیر نمی گذارد. محققان می گویند این سیستم پشتیبان می تواند به عنوان یک مکانیسم بقا تکامل یافته باشد.

پشه تب زرد (Aedes aegypti) برای نیش زدن انسان ها تخصص یافته است و باور بر این است که این پشه ها برای انجام این کار تکامل یافته اند، زیرا انسان همواره نزدیک به آب های شیرین زندگی می نماید و پشه ها تخم های خود را در آب شیرین می گذارند. ما غذای کاملی هستیم، بنابراین کوشش برای یافتن انسان بسیار زیاد است.

در نهایت، محققان می گویند، درک اینکه چگونه مغز پشه بوی انسان را پردازش می نماید، می تواند برای مداخله در رفتار نیش زدن و کاهش شیوع بیماری هایی که به وسیله پشه منتقل می گردد مانند مالاریا، تب دنگی و تب زرد مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از استراتژی های اصلی برای کنترل پشه ها جذب آن ها به تله هایی برای حذف آن ها است. اگر بتوانیم از این دانش برای درک چگونگی انتقال بوی انسان به شاخک و مغز پشه استفاده کنیم، می توانیم ترکیباتی ایجاد کنیم که برای پشه ها مجذوب کننده تر از ما باشد.

دکتر مارتا آندرس میگوئل (Marta Andres Miguel)، از دانشگاه کالج لندن، که در این مطالعه شرکت نداشته، می گوید: این یک کشف قابل توجه نه تنها از منظر زیست شناسی بنیادی، بلکه از منظر کنترل بیماری اهمیت دارد، زیرا راستا های جدیدی را برای کنترل این بیماری ها باز می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 28 مرداد 1401 بروزرسانی: 28 مرداد 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1476

به "پشه ها چگونه انسان را بو می کشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشه ها چگونه انسان را بو می کشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید