همه چیز درباره حمام ترکی استانبول

به گزارش سفر به هند، حمام ترکی استانبول، با قدمتی به مقدار امپراطوری عثمانی، نمادی از فرهنگ و تاریخ غنی ترکیه می باشد. قدم گذاشتن به یک حمام ترکی، مثل سفری به گذشته است که ترکیبی از معماری باشکوه و سنت های قدیمی را به همراه دارد. این حمام ها به قدری محبوبیت یافته اند که امروزه ترک ها با بازسازیشان، آن ها را از اماکن تاریخی به فضاهای تفریحی مجذوب کننده تبدیل نموده اند که مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی است. در این مطلب، به معرفی برترین حمام های ترکی استانبول، مراحل این حمام و فواید آن پرداخته ایم.

همه چیز درباره حمام ترکی استانبول

حمام ترکی چیست؟

حمام ترکی استانبول از گذشته تا به امروز هواداران زیادی داشته است. این نوع حمام ها گرمای خود را به وسیله کف، سقف و نیمکت هایی که جریان هوای گرم در آنها وجود دارد، می گیرند. هدف اصلی از ساخت این حمام ها، ایجاد فضایی برای استراحت، رسیدن به آرامش و رهایی از تنش ها و استرس های روزانه است. افرادی که به این حمام ها می روند، خستگی روزانه خود را در می نمایند و به مقدار زیادی از دغدغه های زندگی روزمره فاصله می گیرند.

جالب است بدانید که حمام ترکی شباهت زیادی به حمام های رومیان باستان دارد؛ اما بر خلاف سونای روسی که تأکید بر استفاده از بخار دارد، در حمام ترکی استانبول تمرکز اصلی بر روی آب است. مراحل استفاده از این حمام هم به طور کلی از همان روش های قدیمی حمام های روم باستان پیروی می نماید؛ بدین صورت که فرد ابتدا وارد اتاقی می شود که با جریان مداوم آب داغ گرم شده و هوای خشک این اتاق باعث تعریق افراد می شود و به سپس به مراحل بعد منتقل می شود. در ادامه به صورت مفصل در خصوص مراحل و اصول حمام ترکی صحبت خواهیم کرد.

حال اگر بخواهیم حمام ترکی استانبول را با حمام های باستانی ایران مقایسه کنیم، در حمام های ترکی متعلق به دوره ویکتوریایی، هوای اتاق ها گرم و خشک است، در حالی که در حمام های عمومی سنتی اسلامی، اتاق ها معمولاً با کمی بخار همراه هستند. بعلاوه در حمام ترکی ویکتوریایی، فرد پس از خروج از اتاق گرم، به استخری از آب سرد شیرجه می زد، اما در حمام های اسلامی این استخرها وجود ندارند. البته به جای شیرجه زدن در آب، معمولاً آب سرد به تدریج روی بدن فرد ریخته می شود تا تجربه ای متفاوت از خنک شدن فراهم شود.

تاریخچه حمام ترکی استانبول

حمام ترکی استانبول نوعی حمام عمومی است که ارتباط نزدیکی با دوران امپراتوری عثمانی و دنیا اسلام دارد و اوج محبوبیت آن به دوره ویکتوریایی (بین سال های 1837 تا 1901 میلادی) باز می شود. در همین دوره بود که حمام های ترکی در سراسر امپراتوری بریتانیا و شرق اروپا رواج یافتند! به طور کلی، حمام ترکی استانبول یک نوع حمام عمومی است که ریشه عمیقی در دوره امپراتوری عثمانی، دنیا اسلام و ساختار آن نیز شباهت قابل توجهی به حمام های آب گرم روم باستان داشته است.

مراحل یک حمام ترکی

یکی از ویژگی های مجذوب کننده و جالب حمام ترکی استانبول این است که مراحل و اصول خاصی دارد:

  • مرحله اول: در بدو ورود به حمام، بعد از تعویض لباس ها، لباسی مخصوص به نام لنگ به شما داده می شود که باید در طول استحمام از آن بهره ببرید. در این مرحله، مانند یک حمام عادی، بدن خود را کامل با آب می شویید تا پوستتان را از چربی ها و مواد به جای مانده پاک نموده و آماده مراحل بعدی شوید.
  • مرحله دوم: پس از عبور از مرحله اول، به مدت 15 الی 20 دقیقه به اتاق مرکزی حمام ترکی یا همان گرمابه می روید؛ جایی که محیطی گرم و مرطوب دارد. این اتاق دارای بخاری است که به مرور زمان باعث عرق کردن بدن و ایجاد آرامش در عضلات می شود. این مرحله برای بهبود مسائل پوستی و یاری به بسیاری از بیماری ها مفید بوده و بعلاوه برای پاکسازی پوست و باز کردن منافذ و آماده سازی برای مراحل بعدی لازم است.

مجذوب کننده ترین قسمت گرمابه این است که بعد از مرحله بخار، ماساژورهای ماهر شما را ماساژ می دهند تا به آرامش برسید و لذت ببرید.

  • مرحله سوم: بعد از ماساژ، به اتاق گرم می روید و باید خودتان را بشویید. از آن جایی که در طی دو مرحله قبل پوستتان کاملا نرم شده، حالا قرار است با لیف کشیدن، سلول های مرده آن را از بین ببرید. با اتمام شستشو، نه تنها بدنی تمیز خواهید داشت، بلکه احساس خوشایندی از سبکی و طراوت نیز به شما دست خواهد داد.
  • مرحله چهارم: پس از پشت سر گذاشتن سه مرحله قبل و لیف کشیدن، بهتر است بلافاصله وارد اتاق خنک شوید تا به پوستتان به طور طبیعی لیفت شده و سفت تر شود. هدف از ورود به این اتاق، هم دما شدن بدن با محیط است.
  • مرحله پنجم: در آخر نیز حوله هایی به شما داده می شود تا از سرماخوردگی جلوگیری شود. این مرحله را به نام مرحله آرامبخش نیز می شناسند. شما می توانید در این اتاق استراحت کنید، یک نوشیدنی میل کنید، یا اگر خسته هستید، برای مدتی دراز کشیده و چرت بزنید.

شاید این مراحل در ظاهر ساده به نظر برسند، اما تاثیر آن ها به حدی زیاد است که افراد تمایل دارند هر از چند گاهی به حمام ترکی استانبول بروند.

فواید حمام ترکی استانبول

حمام ترکی استانبول فواید بسیاری برای سلامتی دارد که عبارتند از:

افزایش ظرفیت تبادل اکسیژن در ریه ها: حمام ترکی نسبت به سونا استرس کمتری به بدن وارد می نماید و برای کسانی که از اضطراب و استرس رنج می برند، بسیار مفید است.

صاف و نرم کردن پوست: باز کردن منافذ و فعال کردن تعریق به از بین بردن سموم و ناخالصی ها یاری می نماید.

مرطوب کردن مجرای تنفسی: یاری به کاهش علائم سرماخوردگی، سرفه، برونشیت و سینوزیت.

تاخیر در پیری پوست: حمام ترکی به اکسیژن رسانی و احیای بافت ها یاری نموده و پیری پوست را به تاخیر می اندازد.

کاهش دردهای عضلانی و روماتیسمی: تسکین دردهای عضلانی، روماتیسمی و آرتریت از بارزترین فواید حمام ترکی است.

تقویت سلامت روان: بهبود عملکرد فکر و افزایش جریان خون که منجر به افزایش تمرکز، اعتماد به نفس و انگیزه می شود.

خواب بهتر و آرامش بیشتر: حمام ترکی به القای خواب و جلوگیری از افسردگی یاری می نماید.

این حمام ها نه تنها راهی برای پاکیزگی بدن، بلکه فرصتی برای دستیابی به آرامش و جوان سازی دوباره هستند و بسیاری از افراد به طور منظم از فواید آن بهره مند می شوند.

برترین حمام های ترکی استانبول کدامند؟

  1. حمام خرم سلطان ایاصوفیه
  2. حمام چال اوغلو استانبول
  3. حمام گالاتاسارای استانبول
  4. حمام کیلیچ علی پاشا استانبول

سخن پایانی

حمام ترکی استانبول فقط مکانی برای تمیزی بدن نیستند، بلکه فرصتی استثنایی برای غرق شدن در فرهنگ و تاریخ غنی این شهر زیبا هستند. تجربه آرامش عمیق و فضای باشکوه این حمام ها، خاطره ای است که تا مدت ها در فکر شما باقی خواهد ماند. اگر به استانبول سفر کردید، پیشنهاد می کنیم زمانی را به تجربه حمام ترکی اختصاص دهید؛ چرا که این تجربه، یکی از برترین راه ها برای لمس زیبایی ها و آرامش واقعی این شهر جادویی است.

انتشار: 12 مهر 1403 بروزرسانی: 12 مهر 1403 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1681

به "همه چیز درباره حمام ترکی استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره حمام ترکی استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید