مسافری به نام کرونا در مترو ، موج سوم کووید19 با حمل ونقل عمومی جابه جا می گردد

به گزارش سفر به هند، با اینکه فصل پاییز با موج سوم کرونا شروع شد و مسائل بسیاری در حوزه حمل ونقل وجود دارد این مسائل مطرح شده و تراکم بی اندازه در مترو میتواند مارا با موج چهارم و پنجم و... در ماه های اینده روبرو کند.

مسافری به نام کرونا در مترو ، موج سوم کووید19 با حمل ونقل عمومی جابه جا می گردد

برای سفر با تور پوکت زمستان 1400 همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، شهربانو نوری نیا-مترو تهران؛ اولین تصویری که با شنیدن نامش تصور می گردد ازدحام و مسافرینی است که در هم فشرده شده اند. مطابق گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در آبان ماه سال 1398 بالاترین میزان جابه جایی توسط خطوط هفت گانه مترو تهران رقم یک میلیون و هشتصد و دوازده هزار و بیست و یک نفر بوده است یعنی اندکی کمتر از دو میلیون نفر، سفر در روز. این روز ها و با شیوع روز افزون بیماری کرونا از یک سو و بازگشایی تدریجی مشاغل از سوی دیگر، اولین نگرانی مختص به مترو است. برای درک بهتر این نگرانی بهتر است به آنالیز خطوط مترو بپردازیم.

خط یک؛ خط کارمندان

بخشی از ادارات و ساختمان های دولتی پایتخت در حوالی خیابان بهشتی و مصلی یا محدوده عباس آباد قرار گرفته است پس تصور ترکیب مسافران خط یک چندان سخت نیست. کافی است بین ساعات 7 تا 10 صبح مسافر ایستگاه دروازه دولت باشید و سوار یکی از قطار ها بشوید تا جمعیت زیادی شما را دربر بگیرد، البته این جمعیت به تدریج و حدفاصل ایستگاه های طالقانی، هفت تیر، شهید مفتح، شهید بهشتی و مصلای امام (ره) تخلیه می گردد. معکوس این اتفاق بعد از ظهر رخ خواهد داد با این تفاوت که از تجریش به کهریزک و پس از رسیدن قطار به ایستگاه میرداماد جمعیت جهش قابل ملاحظه ای پیدا می نماید و در حدفاصل ایستگاه شهید بهشتی تا دروازه دولت به اصطلاح جای سوزن انداختن نخواهد بود. این خط اگرچه سرفاصله ای متعادل دارد، اما به دلیل بافت منطقه ای ایستگاه ها که شامل ادارات و بازار است مسافرین زیادی را جابه جا می نماید. خط یک البته فقط مختص کارمندان نیست، این خط از سمت جنوب به کهریزک وصل می گردد و در فاصله ایستگاه امام خمینی (ره) تا شهرری مسافرین زیادی را جابه جا می نماید ضمن آنکه از محدوده بازار نیز عبور می نماید؛ بنابراین دور از ذهن نیست که ایستگاه هایی همچون دروازه دولت، شهدای هفتم تیر، شهید بهشتی، میدان امام خمینی (ره)، خیام و میرداماد بیشترین ریسک را برای مسافران و همچنین مامورین سکو داشته باشند.

خط پنج؛ کارکنانی که از کرج می آیند

با افزایش جمعیت تهران بخشی از جمعیت این شهر به سمت کرج سرازیر شد. خط پنج که تا اواسط دهه هشتاد تنها دو یا سه ایستگاه فعال داشت امروزه از گلشهر تا صادقیه را پوشش می دهد؛ اگرچه پیشتر خط هشتگرد نیز به آن وصل شد، اما به دلیل فعالیت آزمایشی در این گزارش مد نظر قرار نگرفته است. هر روزه مسافران زیادی با قطار های سریع السیر و عادی از کرج به تهران می آیند تا به وسیله خط شماره دو در ایستگاه های مرکزی شهر پخش شوند. امری که البته ازدحام زیادی را در ایستگاه های میدان امام خمینی (ره) (تقاطع با خط کهریزک- تجریش) و ایستگاه دروازه شمیران و البته شادمان ایجاد می نماید.

خط سه؛ ازدحام از راه آهن تا شهید بهشتی

جهت سوم مترو تهران از ایستگاه قائم به سمت آزادگان است، این جهت در روز های عادی و حد فاصل ایستگاه راه آهن تا شهید بهشتی دارای ازدحامی زیاد است. بعضی از مسافران در فاصله ایستگاه بهشتی و تئاتر شهر جابه جا می شوند و عمده آن ها تا ایستگاه راه آهن پیاده می شوند. شناخت این خط در آناتومی ازدحام از این نظر حائز اهمیت است که پس از خط شش و هفت بالاترین سرفاصله را دارد و این امر سبب ایجاد ازدحامی سنگین در زمان اوج سفر خواهد شد؛ بنابراین حدفاصل ایستگاه شهید بهشتی تا تئاترشهر می تواند در صورت شلوغی مسافران را دچار ریسک کند.

خط چهار و خط دو؛ خطوط موازی و پر تراکم

هر دو خط چهار و دو، پهنه مرکزی غرب تهران را به پهنه مرکزی شرق وصل می نمایند. بخشی از ازدحام خط دو (صادقیه، فرهنگسرا) صبح زود و همچنین بعد از ظهر و حدفاصل ایستگاه امام خمینی (ره) تا صادقیه رقم می خورد و بخشی دیگر نیز حدفاصل دروازه شمیران تا تهرانپارس. موازی همین مدل برای فاصله دروازه دولت تا میدان آزادی در خط چهار (ارم سبز، کلاهدوز) وجود دارد و از سوی دیگر نیز شامل دروازه دولت تا پیروزی است. ایستگاه هایی همچون میدان آزادی، شادمان، دروازه شمیران، دروازه دولت، تئاتر شهر، نواب و میدان امام خمینی (ره) از جمله ایستگاه ها شلوغ این دو خط موازی هستند.

خط شش و هفت

از خط شش می توان به دلیل نوپا بودن و غیر فعال بودن بسیاری از ایستگاه ها، صرف نظر کرد و خط هفت نیز اگر چه در ایستگاه نواب با خط دو تلاقی دارد، اما در حال حاضر و حتی در روز های عادی چندان شلوغ نیست. سرفاصله های طولانی و همچنین غیر فعال بودن ایستگاه هایی همچون توحید، باقرخان، بوتان مصاحبه و برج میلاد سبب شده است این خط از نقطه غربی در دوره کرونایی ریسک کمتری داشته باشد اگرچه بخش مرکزی این خط از منطقه مولوی عبور می نماید و همچنین در ایستگاه میدان محمدیه با خط دو تلاقی دارد و در همین نقطه تا ایستگاه نواب ممکن است کمی دچار ریسک شلوغی گردد.

اما در هر واگن چه تعداد مسافر حضور دارد؟ بیایید یک واگن مترو را تصور کنیم. هر واگن دارای دو ردیف طولی جایگاه است که شامل سه جفت جایگاه شش عددی، یک جفت سه عددی و یک جفت دو عددی است و هر قطار نیز هفت واگن دارد یعنی حدود 225 تعداد جایگاه در هر قطار و 32 جایگاه در هر واگن. بیشتر جمعیت را، اما نفرات ایستاده تشکیل می دهد که در هرفضای میان جایگاه و در ها حدود 15 تا 20 نفر می شوند و مطابق تابلو ها ظرفیت در بعضی واگن ها بیش از 100 نفر در هر واگن ایستاده اند. اگر جمعیت نشسته و ایستاده در هر واگن را به طور میانگین 120 نفر در نظر بگیریم و ضرب در هفت واگن یک قطار کنیم دست کم برابر با 800 مسافر در زمان شلوغی مترو خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر شلوغ ترین خط مترو کدام خط است؟ گفت: خط یک به دلیل قرار دریافت در جهت مراکز اداری، مالیاتی، بازار و دادگاه ها شلوغ ترین خط محسوب می گردد و بعد از آن به ترتیب خطوط 2، 4 و 3 شلوغ ترین خطوط مترو هستند. نوبخت بیان داشت: خلوت ترین خط مترو خط 6 است و پیش بینی می کنیم با تکمیل شدن این خط آمار مسافران آن بیشتر گردد. وی گفت: طی هفته گذشته حدود 5 میلیون مسافر با مترو تهران جابه جا شده اند که البته این آمار نسبت به قبل از شیوع کرونا که روزانه میانگین یک میلیون و 850 هزار مسافر بود کاهش یافته است. مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران به فعالیت دستفروشان در مترو پایتخت اشاره نمود و گفت: از شهروندان و مسافران مترو درخواست داریم از دستفروشان خرید ننمایند چرا که این مسأله سبب استمرار حضور دستفروشان در مترو خواهد شد و با موضوع رعایت فاصله اجتماعی منافات دارد. نوبخت گفت: حضور دستفروشان در مترو توانایی ما را جهت مقابله با کرونا کاهش می دهد بنابر این از شهروندان درخواست داریم از دستفروشان خرید ننمایند.

عدم رعایت فاصله گذاری های مشخص شده از سمت ناوگان مترو توسط مردم؛ بی توجهی عده ای از مردم و حتی دستفروشان به استفاده از ماسک با شیوه درست؛ نبود تهویه مناسب هوا، نبود امکانات استریل کردن سطوح، دست ها و...همگی مواردی هستند که رعایت نشدن و به وفور در روز ها و ماه های گذشته دیده میگردد.

عمل نکردن درست به وظیفه و تذکر ندادن مامورین سکو ها به افرادی که پروتکل های بهداشتی را نقض مینمایند هم خود جای بحث دارد.

با اینکه فصل پاییز با موج سوم کرونا شروع شد و مسائل بسیاری در حوزه حمل ونقل وجود دارد این مسائل مطرح شده و تراکم بی اندازه در مترو میتواند مارا با موج چهارم و پنجم و... در ماه های اینده روبرو کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 596

به "مسافری به نام کرونا در مترو ، موج سوم کووید19 با حمل ونقل عمومی جابه جا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسافری به نام کرونا در مترو ، موج سوم کووید19 با حمل ونقل عمومی جابه جا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید