قدرت نمایی جنگنده های چینی و تایلندی در رژه حمله شاهین، عکس

به گزارش سفر به هند، اخیرا تصاویری از نیروی هوایی چین و نیروی هوایی تایلند در پایگاه هوایی Udon (تایلند)، در حاشیه برگزاری رزمایش هوایی مشترک حمله شاهین-2023 منتشر شده است.

قدرت نمایی جنگنده های چینی و تایلندی در رژه حمله شاهین، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، از نیروی هوایی چین جنگنده های J-10C و J-11BSH، جنگنده بمب افکن JH-7A و هواپیمای آواکس KJ-500 شرکت کردند.

خودروی چینی که در فرانسه ماشین پلیس شد!/ عکس

حیوانات در آینده این شکلی خواهند شد!/ عکس

چنگدو جی-10 یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که به وسیله شرکت چنگدوی چین برای ارتش چین طراحی و فراوری شده است. این هواپیما، که در غرب به نام اژدهای نیرومند معروف است، می تواند به طور هم زمان به عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش کند. این هواپیما برای اجرای عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی در شب و روز طراحی شده است.

طراحی این هواپیما در اواخر دهه 1980 به عنوان پاسخی به دو جنگنده میگ-29 و سوخو-27 شوروی و با الهام گیری و تکامل جنگنده چنگدو جی-9 شروع شد. جی-10 در سال 1998 اولین پرواز خود را انجام داد و فراوری انبوه آن از سال 2002 شروع شد. پاکستان هم سفارش این جنگنده را داد اما بعدها با تکمیل شدن پروژه جی اف 17 خود خرید جی 10 را لغو کرد. تعداد ساخته شده از این جنگنده طبق منابع انگلیسی به 400 عدد می رسد.

شنیانگ جی-11 یک هواپیمای جنگنده دوموتوره ساخت شنیانگ چین است که بر اساس بدنه سوخو-27 ساخته شده است. این هواپیما تنها در نیروی هوایی چین فعال است و کشور دیگری آن را به خدمت نگرفته است.

جنگنده بمب افکن JH-7 با نام ناتو Flounder تحت پروژه FBC-1 به عنوان جنگنده بمب افکن دوموتوره برای نیروی هوایی خلق چین به وسیله شرکت هواپیماسازی Xian که بعدها به AVIC-1 تغییر نام داد طراحی و ساخته شد.

در دهه 1970 میلادی، احتیاج نیروی هوایی خلق چین برای جایگزینی هواپیماهای هاربین H-5 و نانچانگ Q-5 به یک جنگنده بمب افکن نو اعلام گشت که بیانگر یک جنگنده بمب افکن دونفره با توانایی نفوذ عمقی در همه گونه شرایط آب و هوایی بود که خدمه به مانند بمب افکنهای F-111 جنرال داینامکیس کنار هم می نشستند که در نهایت طرح کابین پشت سر هم برای آن انتخاب شد.

سامانه ECM و سامانه تعقیب عوارض زمین برای پروازهای نفوذی ارتفاع پست و بعلاوه ظرفیتی برابر با F-111 برای این هواپیما در نظر گرفته شد.

از نیروی هوایی تایلند جنگنده JAS-39 Gripen، جنگنده سبک Alpha jet و هواپیمای آواکس SAAB-340 در این رزمایش شرکت کردند.

ساب 39 گریپن جنگنده چندمنظوره نسل 4 سبک و تک موتوره است که به وسیله شرکت سوئدی ساب سوئد طراحی و فراوری شده است. گریپن که در 1988 برای اولین بار به پرواز درآمده بود، در سال 1997 به نیروی هوایی سوئد پیوست و جایگزین جنگنده های ساب 35 دراکن و ساب 37 ویگن شد. این هواپیما در سال های بعد به کشورهای آفریقای جنوبی، تایلند، جمهوری چک، مجارستان و برزیل هم فروخته شد.

گریپن جت مافوق صوتی با سرعت بیش از دو ماخ است که مثل جنگنده های قبلی شرکت ساب از طراحی بال مثلثی و بدون دم همراه با کانارد بهره می برد. مدل های تازه تر ساب 39 به تجهیزات سوخت گیری هوایی هم مجهز شده اند و مدل های صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند. این جنگنده از یک موتور ولوو-فلایگموتور نیرو می گیرد که از موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف404 اقتباس شده است. موتوری که در جنگنده های اف-18 هورنت هم نصب شده است.

آلفا جت (Alpha Jet) هواپیمای جت تمرینی/تهاجمی سبک دوموتوره است که به وسیله شرکت های فرانسوی داسو و آلمانی دورنیه در دهه 1970 طراحی شده و تا سال 1991 حدود 480 فروند از آن فراوری شد.

در دوره های قبلی این رزمایش، نتایج جالبی از تقابل جنگنده های نیروی هوایی تایلند با نیروی هوایی چین حاصل شد و سال جاری با سناریو های متفاوت و در سطح گسترده تری برگزار گردید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 مرداد 1402 بروزرسانی: 2 مرداد 1402 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1627

به "قدرت نمایی جنگنده های چینی و تایلندی در رژه حمله شاهین، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدرت نمایی جنگنده های چینی و تایلندی در رژه حمله شاهین، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید