فیلترشکن گوگل Outline VPN چیست و آیا به درد کاربران ایرانی می خورد؟

به گزارش سفر به هند، در روزهایی که کاربران ایرانی به هر ابزاری متوسل می شوند تا به یک اتصال اینترنت آزاد و باز دست پیدا نمایند و بتوانند مانند گذشته وارد شبکه های اجتماعی شوند یا وب سایت های مورد علاقه شان را باز نمایند؛ هر خبر و شایعه ای در این زمینه، می تواند سریعا تبدیل به ترند نخست ایرانی ها شود و اشتباه فهم شود؛ اشتباه برداشت شود و حتی در کمتر از چند ساعت تبدیل به یک بدافزار و حیله برای فریب و تقلب کاربران شود که خودش یکی از عواقب بستن اینترنت است.

فیلترشکن گوگل Outline VPN چیست و آیا به درد کاربران ایرانی می خورد؟

پس از حاشیه ها و جنجال های زیادی سر فعال شدن اینترنت استارلینک برای ایران، حالا افزوده شدن یک لینک به صفحه اصلی جست وجوی گوگل فارسی، سریعا همه نگاه ها و توجه ها را به خودش جلب کرد و در کمتر از یک روز به ترند اول وب فارسی تبدیل شد.

ماجرای فیلتر شکن گوگل outline vpn

چند روز پیش، گوگل لینکی به صفحه اصلی جست وجوی فارسی خود اضافه نمود که امکان دانلود اپلیکیشن Outline را می دهد. متن این لینک به صورت زیر است: با Outline VPN دسترسی ایمن به اینترنت داشته باشید.

بسیاری از کاربران ایرانی با تماشا این لینک، تصور کردند گوگل یک وی پی ان رایگان برایشان فراهم نموده است؛ پس سریعا روی لینک کلیک نموده و اپ اوت لاین را دانلود و نصب کردند؛ به امید اینکه سریعا بتوانند محدودیت های اینترنت ایران را دور بزنند.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب VPN روی روتر خانگی

اما باید بگوییم که اپلیکیشن اوت لاین، هیچ کاربر ایرانی را به فیلترشکن یا وی پی ان نمی رساند؛ چون اساسا سرویس Outline VPN یک برنامه فیلترشکن نیست.

بلکه، سرویس اوت لاین به وسیله بخش Jigsaw گوگل ساخته شده و ابزاری برای ساخت و مدیریت یک و راه اندازی یک شبکه خصوصی مجازی شخصی است. به زبان ساده، سرویس Outline برای شما بستری فراهم می نماید تا بتوانید برای خودتان یا کسب وکارتان یک VPN امن بسازید.

بیشتر بخوانید:

پروژه اوت لاین در گوگل کاملا متن باز و اوپن سورس است؛ از سرورهای رایگان گوگل و خدمات کلاود بهره می برد و مبتنی بر پروتکل رمزنگاری شدوساکس (Shadowsocks) است. افراد و سازمان ها با پرداخت هزینه ای، می توانند عضو یک سرویس ابری شده و برای خودشان یک سرویس VPN راه اندازی و استفاده نمایند.

ویژگی های کلیدی گوگل اوت لاین VPN برای فیلترینگ

آن چیزی که ابزار Outline را یک VPN قوی و محکم و مطمئن نشان می دهد که قدرت دور زدن هرگونه فیلترینگ اینترنت را دارد؛ همین استفاده از پروتکل شدوساکس است. خود سایت اوت لاین می گوید وی پی ان مبتنی بر آن، مقاوم در برابر مسدود شدن، قابل مقیاس پذیری و قابل کنترل است.

برای گوگل اوت لاین می توانید از خدمات ابری شرکت هایی مانند AWS آمازون، گوگل کلاود و Digital Ocean بهره ببرید و این بخش از کار است که هزینه بر است و کاربر باید حدودا 5 دلار برای دریافت این خدمات بپردازد.

چگونه می توان از گوگل اوت لاین استفاده کرد؟

پس از اینکه یک طرح سرویس کلاود را خریداری و با استفاده از دو اپلیکیشن اوت لاین منجر و اوت لاین کلاینت، سرویس VPN خود را راه اندازی و سرورهای گوگل را در لوکیشن های مختلف، تنظیم کردید؛ اپلیکیشن کلاینت اوت لاین به شما یک کلید خصوصی منحصر به فرد می دهد تا به وسیله آن به سرورهای خارجی وصل شوید و بتوانید محدودیت ها و فیلترینگ را دور بزنید.

همین طور، شما می توانید کلیدهای خصوصی برای دیگران بسازید و در اختیار آن ها قرار دهید تا از سرویس وی پی ان شما استفاده نمایند. پس، اولین اقدام برای استفاده از گوگل اوت لاین، داشتن سرور و راه اندازی آن و بعد خرید سرویس ابری و در آخر، راه اندازی سرور وی پی ان با دو برنامه گفته شده است.

چرا فیلترشکن گوگل اوت لاین فعلا به درد کاربران ایرانی نمی خورد؟

وقتی خبر ارائه یک VPN رایگان به وسیله گوگل منتشر شد؛ کاربران ایرانی تصور کردند Outline VPN نیز یک اپلیکیشن VPN مشابه ده های اپ دیگری است که سریعا می توان دانلود و نصب کرد و اینترنت را دور زد یا اینکه می توان با یک اکانت گوگل، در این سرویس ثبت نام کرد و بعد VPN داشت.

بیشتر بخوانید:

اما به دلایل مختلف، باید گفت سرویس Outline VPN فعلا و در این مقطع (مهر ماه 1401) به کار کاربران ایرانی نمی آید. نخست، گفتیم این سرویس بیشتر برای راه اندازی یک سرویس VPN اختصاصی است و باید ماهیانه اشتراکی حدود 5 دلار پرداخت گردد تا یک سرویس ابری با آن جفت شده و بتوانید کلید اختصاصی برای اتصال به سرورهای گوگل در کشورهای مختلف بگیرید.

شما باید یک سرور داشته باشید تا بتوانید از اوت لاین بهره ببرید و مقداری دانش و مهارت و اطلاعات برای راه اندازی وی پی ان احتیاج دارید. Outline VPN را باید بیشتر برای کسب وکارها و افرادی که توان پرداخت هزینه دلاری ماهیانه به سرویس های ابری دارند؛ توصیه کرد.

حتی بعضی از گزارش ها و تست هایی که کاربران و رسانه ها زدند؛ اصولا از داخل ایران، امکان اتصال به سرورهای گوگل در خارج از کشور روی این سرویس نیست تا امکان استفاده از گوگل اوت لاین به طور کامل از بین برود.

می توان امیدوار بود در آینده، گوگل یک اپلیکیشن VPN رایگان برای کاربران ایرانی ارائه کند یا در به روزرسانی های خودش، امکان استفاده آسان تر از سرویس Outline VPN را فراهم کند ولی فعلا کاربران برای دور زدن محدودیت ها و فیلترینگ اینترنت ایران، نمی توانند به آن دل خوش نمایند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 16 مهر 1401 بروزرسانی: 16 مهر 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1502

به "فیلترشکن گوگل Outline VPN چیست و آیا به درد کاربران ایرانی می خورد؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "فیلترشکن گوگل Outline VPN چیست و آیا به درد کاربران ایرانی می خورد؟" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلترشکن گوگل Outline VPN چیست و آیا به درد کاربران ایرانی می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید