فناوری جداسازی نفت از آب ابداع شد

به گزارش سفر به هند، محقق ایرانی پست دکترای دانشگاه کارولینای شمالی پیروز به کشف باکتری شده که به جداسازی آلودگی های نفتی از آب یاری شایانی می نماید.

فناوری جداسازی نفت از آب ابداع شد

جدا کردن نفت از آب معمولاً مستلزم استفاده از فناوری هایی گران قیمت و پرهزینه است. اما زهرا اشرفی یک محقق ایرانی مقیم آمریکا با استفاده از یک غشای بیوفیلم باکتریایی توانسته این فرایند را تسهیل و تسریع کند.

باکتری ها برای حفاظت از خود در برابر خطرات و آلودگی های زیست محیطی و از جمله نفت اغلب مواد لغزنده ای به نام بی و فیلم فراوری می نمایند که معمولاً بر روی سطوحی مانند کاشی حمام و حتی دندان افراد قابل مشاهده هستند.

این لایه های بی و فیلم معمولاً برای انسان ها مزاحمت ایجاد می نمایند و لذا افراد برای از بین بردنشان کوشش می نمایند. اما برای مقابله با آلودگی های نفتی، بی و فیلمها به یاری متخصصان آمده اند.

بر اساس پژوهش مذکور باکتری به نام Gluconacetobacter hansenii می تواند بی و فیلمی فراوری کند که متشکل از سلولزهایی برای ایجاد دیواره های سلولی در اشکال کریستالی است.

به گفته دکتر اشرفی این اشکال کریستالی از جمله پاک ترین اشکال کریستالی موجود در دنیا محسوب می شوند و ساختار مناسب و دوستدار آب بودن آنها باعث می گردد بتوان از این باکتری برای جدا کردن نفت از آب استفاده کرد.

استحکام و مقاومت بالا در برابر آلودگی های نفتی مزیت دیگر این ساختارهای کریستالی محسوب می گردد. به بیان دیگر کریستال های یادشده در عین دوستدار آب بودن به شدت ضد نفت بوده و این ماده را در صورت ورود به آب پس می زنند.

افزودن باکتری یادشده به آب آلوده به نفت باعث می گردد بتوان آلودگی مذکور را با دقت زیادی پاک کرد، حتی اگر میزان آلودگی بسیار شدید باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به این نشانی مراجعه کنید.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 880

به "فناوری جداسازی نفت از آب ابداع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری جداسازی نفت از آب ابداع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید