دفتر انتشارات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سالی که گذشت

به گزارش سفر به هند، تهران (پانا) - سالی که گذشت، شیوع بیماری کرونا، الزامات مختلفی را ایجاد کرد و بر مبنای آن دفاتر مختلف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اقداماتی در خور این زمان را دنبال کردند.

دفتر انتشارات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سالی که گذشت

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شروع سال 99، چالشی تازه را برای تمام ارگان ها به خصوص بخش های آموزشی و سازمان پژوهش به دنبال داشت. بر همین مبنا نیز دپارتمان های مختلف روینمودهای زیرساختی را در دستور کار خود قرار دادند و تلاشی مضاعف در راستای ادامه فعالیت های آموزشی در شرایط قرنطینه و شیوع کرونا شروع شد.

برگزاری پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با حضور 110 کشور

بر همین اساس دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز علاوه بر دنبال کردن برنامه های عادی، هر ساله نظیر جشنواره بین المللی فیلم رشد، بیش از 10 اقدام زیرساختی را در دستور کار خود قرار داد و به اجرا رساند.

در این راستا با وجود سختی ها و ناشناخته های بسیاری که وجود داشت، پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد کار خود را شروع کرد و با استقبال گسترده ای که غیر قابل پیش بینی بود، رو به رو شد. حضور 3250 فیلم از 110 کشور حاصل این رویداد بود. در بخش فیلم های داستانی در مجموع 1276 فیلم ایرانی و خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان آن ها 17 فیلم ایرانی و 14 فیلم خارجی برای بخش مسابقه پذیرفته شدند. همچنین 120 فیلم بلند ایرانی و خارجی به جشنواره ارسال شد که 6 فیلم ایرانی و 5 فیلم خارجی به بخش مسابقه راه پیدا کردند. 30 فیلم پویانمایی، 40 فیلم مستند، 28 فیلم معلمان و 31 فیلم دانش آموزان نیز وارد بخش مسابقه جشنواره رشد شدند. همچنین در مجموع 1140 فیلم ایرانی و 2110 فیلم خارجی در پنجاهمین جشنواره فیلم رشد مورد آنالیز نهاده شد که از میان این 3250 فیلم، 171 اثر وارد بخش مسابقه شده اند.

در بخش بین الملل جشنواره از 110 کشور فیلم، ارائه کردند که بیشترین فیلم متعلق به هندوستان با 387 فیلم و کمترین فیلم مربوط به جمهوری دومینیکن با یک فیلم بود. کشورهای صاحب سبک در فیلم های آموزشی نظیر ایتالیا، ایالات متحده، برزیل، اسپانیا، فرانسه، ترکیه، روسیه، آلمان و چین نیز در این جشنواره فیلم داشتند. این جشنواره از 25 تا 28 بهمن ماه به صورت آنلاین برگزار گردید.

شروع به کار باشگاه معلمان فیلمساز

در راستا پیش رو، باشگاه معلمان فیلمساز با هدف شناسایی، آموزش و تقویت توانمندی معلمان فیلمساز شکل گرفت. این اقدام سبب شد که 200 معلم و دانشجو معلم از سراسر کشور، آثار خود را فراوری و در نهایت برای جشنواره بین المللی فیلم رشد ارسال نمایند. از میان آثار رسیده به این جشنواره، در 32 فیلم، حائز ورود به بخش مسابقه اعلام شد. این در حالی است که در دوره چهل و نهم تنها 10 فیلم از معلمان فیلم ساز ایرانی به بخش مسابقه راه یافته بود و تعداد شرکت نماینده گان نشان دهنده ی رشد 30 درصدی در عرصه حضور معلمان فیلمساز این دوره بود.

ادامه فرایند فراوری مجلات رشد

در سال 99 فراوری و تهیه محتوا برای مجلات رشد با وجود شیوع بیماری کرونا و محدودیت های موجود ادامه پیدا کرد. در این راستا مجلات دانش آموزی رشد در 52 عنوان، ماهنامه عمومی رشد در 46 عنوان، مجلات تخصصی رشد در 42 عنوان و مجلات رشد ویژه نابینایان در 16 عنوان فراوری و منتشر شد. همچنین سایت این مجله به آدرس roshdmag.ir به روز رسانی شد تا دستیابی به اطلاعات این بخش برای علاقمندان در شرایط قرنطینه راحت تر و ممکن گردد. تدوین، آماده سازی و چاپ مجله رشد جوانه از دیگر اقدامات این بخش بود که در 4 عنوان آماده سازی شد و 2 عنوان آن تا قبل از نوروز منتشر شد.

اصلاح زیرساختی محتواها در سازمان

برگزاری هجدهمین جشنواره کتاب رشد، از شروع سال 99 در دستور کار نهاده شد. این رویداد مهم در دی ماه امسال با موفقیت برگزار گردید.

در بخش دیگری از اقدامات اجرا شده، دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به شناسایی، غربالگری، ارزیابی و اعلام نتیجه منابع آموزشی و تربیتی مکتوب به ناشران پرداخت که حاصل آن 2535 عنوان کتاب بود که پس از داوری اجرا شده بالغ بر 2400 اثر آموزشی و تربیتی به خاتمه رسید. آنالیز محصولات آموزشی و برطرف مشکل فراوری نمایندگان نیز از دیگر اقدامات این بخش بود. تهیه، آماده سازی و چاپ فهرستگان محصولات آموزشی برای دوره های تحصیلی، آنالیز و ارزیابی محصولات آموزشی، تشکیل شورای سیاستگذاری، علمی، اجرایی، داوری جشنواره سامان دهی کتاب های آموزشی-تربیتی هجدهم، تهیه آئین نامه داوری، فراخوان، اطلاع رسانی جشنواره سامان دهی کتاب های آموزشی-تربیتی هجدهم، آماده سازی آثار، ویژه نامه و مستند سازی جشنواره سامان دهی کتاب های آموزشی-تربیتی هجدهم، آماده سازی و ارائه الکترونیکی کتابنامه سامان دهی کتاب های آموزشی-تربیتی(کتابنامه) و آماده سازی و چاپ فهرستگان ساماندهی کتاب های آموزشی-تربیتی از دیگر اقدامات اجرا شده در امسال بود. همچنین استانداردهای منابع آموزشی مکتوب در 4 بخش شامل: تدوین راهنمای فراوری منابع آموزشی زیست شناسی، تدوین راهنمای فراوری منابع آموزشی کار و فناوری، تدوین راهنمای فراوری منابع آموزشی حوزه صنعت (شامل رشته های مکانیک، ساختمان، مواد، برق و الکترونیک)، تدوین راهنمای فراوری منابع آموزشی پیش از دبستان انجام شد.

فراوری 11000 دقیقه فیلم آموزشی

سال 99 همراه با رشد رسانه های دیداری، شنیداری و فضای مجازی بود. بر همین مبنا گروه فراوری و رسانه های دیداری و شنیداری، اقدامات گسترده ای را برای پوشش محتوایی در این دوران مد نظر قرار داده که نتیجه آن فراوری 11000 دقیقه فیلم آموزشی و بارگذاری آن بر بستر ملی شبکه ملی رشد، بود. این دفتر در روزهای قرنطینه و مسائل شیوع کرونا، 22 فیلم تهیه و فراوری کرد و با رعایت کردنِ پروتکل های بهداشتی شرایطی را فراهم کرد تا کارشناسانِ گروه های مختلفِ درسی در فضایی امن و بدونِ استرس، هم زمان در 11استان، محتوای خود را در برابر دوربین به تصویر بکشند. در این راستا، برای تهیه و فراوری بیش از 3000دقیقه فیلم در رشته های فنی و حرفه ای، چند بخش حقوقی و خصوصی همکاری کردند. فیلمِ هر رشته با مدت زمانِ حدود 150دقیقه فراوری شد که پس از تقطیع و تبدیل به ویدئوهایی با محدوده ی زمانیِ 5دقیقه، از آن ها خروجی گرفته شد و در نهایت پس از تأییدِ محتوایی توسط کارشناسان مربوطه و همچنین تأییدِ فنی بر بستر سامانه ی رشد بارگذاری شد.

یکی دیگر از فعالیت های گروه فراوری رسانه های دیداری و شنیداری، فراوری فیلم در فضای استودیویی است. تعطیلی مدارس و بالتبعِ آن، قرنطینه دانش آموزان در منزل، دلیلِ مضاعفِ تدارک دیدنِ برنامه های متنوع برای دوره پیش دبستانی تا پایه دوازدهم شد و به این ترتیب، این گروه، تهیه و فراوری 63 فیلم برای پایه های تحصیلی مذکور را برنامه ریزی نموده و به پایان رساند. در این راستا فیلم هایی که با مجموعِ حدوداً 8000دقیقه فراوری شدند. نکته قابلِ توجه در تهیه و فراوری فیلم های استودیویی، فراوری 10 فیلم اختصاصی برای معلمان، 50 فیلم مشترک اختصاصی برای دانش آموزان و معلمان و 3 فیلمِ اختصاصی برای دانش آموزان در این فضاست که در مدتِ کمتر از شش ماه با رعایتِ پروتکل های بهداشتی به پایان رسید. فیلم ه ای فراوری استودیویی پس از تأییدِ محتوایی و فنی توسطِ کارشناسانِ مربوطه در سامانه رشد بارگذاری و به بهره برداری رسیدند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 895

به "دفتر انتشارات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سالی که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفتر انتشارات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سالی که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید