تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه

به گزارش سفر به هند، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صبح امروز از تلف شدن توله پلنگی که دو روز پیش به دست دو جوان روستایی در منطقه شکار ممنوع ژرف تربت حیدریه به شدت آسیب دیده بود اطلاع داد.

تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و بازی بیشتر بدانید.

به گزارش ایلنا، تورج همتی به خاطر این رخداد تلخ اضافه کرد: پس از 48 ساعت کوشش مداوم کادر درمان دامپزشکی، انجام معاینات داخلی، جراحی های متعدد، سرم تراپی، رادیولوژی و دیگر کوشش های تخصصی درمانی متاسفانه این توله پلنگ دو ساله به دلیل شدت و وخامت جراحات وارده بامداد امروز از چرخه زیستی خراسان رضوی حذف شد.

وی ادامه داد: در پی تحلیل علائم حیاتی این توله پلنگ که بر اثر تروما و ضربات وارده بر سر دچار خونریزی مغزی و شکستگی و تورم شدید در نقاط مختلف بدن شده بود صبح امروز، شاهد خاتمه زندگی کوتاه یکی دیگر از گونه های باشکوه و ارزشمند خراسان رضوی بودیم و متأسفانه در این جدال نابرابر، بازنده میدان بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این قبیل فاجعه های شرم آور، توحش و حیوان آزاری با اخلاق زیست محیطی در تعارض است و نمی دانم عاملان این حادثه از این پس چگونه با عذاب وجدان زندگی خواهند کرد.

همتی از کوشش های ارزشمند و مراقبت مداوم و شبانه روزی تیم درمانگر مشتمل بر متخصصان داخلی، جراحی، رادیولوژی، داخلی حیوانات کوچک و اداره نظارت بر امور حیات وحش استان صمیمانه تشکر کرد و اضافه کرد: چندین سال است آموزش و فرهنگ سازی در اولویت های اجرایی حفاظت محیط زیست است، اما این آسیب تلخ به محیط زیست، تلنگری دوباره بر ما بود که بدانیم با همه کوشش های آموزشی و تنویر افکار، همچنان در فرهنگ سازی زیست محیطی در شروع راهیم.

دو روز پیش دو جوان روستایی در ارتفاعات روستای نسر منطقه شکار ممنوع ژرف درحوزه استحفاظی شهرستان تربت حیدریه یک قلاده توله پلنگ را مورد حمله قرار داده و با او درگیر شدند و این حیوان را به طرز فجیعی مورد ضرب و جرح قرار دادند که البته دستگیر و به مرجع قضایی تحویل شده اند.

منطقه شکار ممنوع ژرف در قلب خراسان رضوی و در شرق شهرستان تربت حیدریه با شرایط جغرافیایی جلگه ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاه های حیوانات وحشی به تعداد می رود و گونه های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می گردد.

این زیستگاه ارزشمند 58 هزار هکتاری که در حد فاصل سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار گرفته است در صورت توجه مسئولان می تواند به اسم یکی از ذخیره گاه های مهم گونه های جانوری در استان و کشور و مکانی برای گردشگران طبیعت محسوب گردد.

استان خراسان رضوی با دارا بودن اقلیم های متفاوت و زیست بوم های متنوع، از غنای گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است و تا کنون حدود 485 گونه مهره دار در محدوده این استان شناسایی شده است و تمامی گونه های خانواده گربه سانان کشور در محدوده خراسان رضوی حضور دارند.

خراسان رضوی به ازای هر 25 هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد. این استان دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه ها حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.

حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، 2 گونه دوزیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می نمایند. از گونه های شاخص حیات وحش این استان می توان به بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک اشاره نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1073

به "تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید