تفاوت تعزیه با شبیه خوانی

به گزارش سفر به هند، اردشیر صالح پور، نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه 1100 نسخه از مجالس شبیه خوانی در موزه واتیکان ایتالیا وجود دارد به تفاوت تعزیه با شبیه خوانی پرداخت. همچنین وی پیشنهاد کرد تا انستیتوی تعزیه برای آموزش و انتقال این هنر به نسل جدید تاسیس گردد.

تفاوت تعزیه با شبیه خوانی

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، اردشیر صالح پور در مجلس شهادت حضرت علی (ع) به روایت تعزیه و شبیه خوانی پرداخت و گفت: تعلق ملی ایرانیان به ذوق و هنر در یکی از زیباترین اشکال نمایشی خود، تجلی زیبا شناسانه ای پیدا نموده است که باعث مباهات و افتخار همه ایرانیان مسلمانی است که همیشه آرزوها، فرهنگ، دین و دیانت را با شکلی زیباشناسانه بروز می دهند.

صالح پور که دارای دکترای تخصصی پژوهش هنر و هنرهای نمایشی است، تعزیه را هنر ملی ایرانیان دانست و گفت: برگزار نماینده های این مجلس در رویکردی نوین کوشش دارند در کنار نمایش ابزار، اشیا و ابنیه و آثار در موزه ها و مکان های تاریخی، تجلی های ذوقی و فرهنگ معنوی و ناملموس را نیز در این مکان ها به نمایش گذارند.

وی به نقل از الکساندر خچکو، یکی از پژوهشگران تعزیه گفت: ایرانیان با شرکت در تعزیه خشت هایی را می خرند تا آخرت خود را با آنها بنا نمایند.

صالح پور اضافه کرد: اگر هنر اسطوره ای یونان کوشش می نماید با اساطیر خودش، مذهب و دین و آیینش را ابراز کند، ایرانیان شیعه و مسلمان از دوران صفویه کوشش نموده اند با یاری هنر و فرهنگ، اشکال مختلفی از این تجلی ها را در سطوح مختلف ابراز نمایند.

شبیه خوانی، یگانه نمایش هنر دنیا اسلام

صالح پور تعزیه را سامان یافته ترین و کامل ترین شکل هنر ملی و سنتی و آیینی ایرانی ها دانست و گفت: هنر کامل، هنری است که دارای شعر، موسیقی، داستان و آواز باشد و همه این مولفه ها در تعزیه وجود دارد.

وی یگانه نمایش هنر دنیا اسلام را شبیه خوانی عنوان نمود و اضافه کرد: خوشبختانه این هنر به عنوان میراث بشری ثبت شده است و ما باید به تعزیه نه تنها به عنوان هنری ایرانی بلکه به عنوان هنری بشری توجه کنیم.

این پژوهشگر با اشاره به تفاوت های موجود در نسخ تعزیه و شیبیه خوانی در اقلیم های مختلف به رغم واحد بودن موضوع، از وجود یک هزار و صد نسخه از مجالس شبیه خوانی در موزه واتیکان ایتالیا اطلاع داد.

صالح پور اضافه کرد: تعزیه در ایران باستان ریشه دارد، این هنر در دوران صفویه انسجام و در دوران زندیه تجلی پیدا کرد و اوج شکوفایی آن در تکیه دولت، ضلع جنوبی کاخ گلستان و دوران قاجار بود.

وی با اشاره به ممنوعیت تعزیه در دوران پهلوی، از احیا این هنر در زمان حاضر اطلاع داد و گفت: همه آوازهایی که توسط هنرمندان تعزیه اجرا می شد در موسیقی دستگاه های سنتی ایرانی قرار داشتند و شعر برای آنها سروده می شد.

به گفته صالح پور، بسیاری از ترانه هایی که در موسیقی ایرانی تداوم یافته و مشهور شده اند، برآمده از تعزیه هستند.

وی در ادامه بر لزوم پاسداشت و تداوم این هنر ملی تاکید و ابراز امیدواری کرد که در کنار اجرا، زمینه های پژوهشی، آموزشی و اجرایی تعزیه نیز فراهم گردد چرا که تعزیه بخشی از میراث ناملموس ماست.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 144

به "تفاوت تعزیه با شبیه خوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت تعزیه با شبیه خوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید