6 موزه قدیمی و معروف دنیا

به گزارش سفر به هند، در سال 1977 شورای دنیای موزه ها هجدهم می را به نام روز دنیای موزه معرفی کرد. معین کردن تعداد دقیق موزه ها در دنیا کار دشواری است اما اطلاعات سازمان ها و تحقیقاتی که در این خصوص اجرا شده این رقم را دست کم 55هزار موزه در بیش از 200 کشور برآورد نموده است.

6 موزه قدیمی و معروف دنیا

حتی شواهدی از جمع آوری و نگهداری اشیاء توسط انسان در روزگار باستان وجود دارد. اما توصیف امروزی ما از موزه در حوالی قرن هفدهم و هجدهم میلادی و در اروپا جایی که اشیاء برای نمایش عمومی در میدان ها و کلیساها قرار داده می شدند شکل گرفت.

در ادامه با تاریخچه شش مورد از قدیمی ترین موزه های دنیا آشنا می شوید:

موزه اشمولین

این موزه توسط الیاس اشمول سیاستمدار و وکیل انگلیسی که آثار مجموعه خصوصی خودش را به موزه آکسفورد اهدا کرد ایجاد شده است. ساختمانی که برای نگهداری از این آثار ساخته شده در سال 1683 میلادی به روی عموم مردم باز شد.

این موزه همچنان در آکسفورد به روی علاقه مندان باز است و مجموعه ای از آثار تاریخی و هنری همچون مرمرهای یونانی، آثار تاریخی از مصر باستان و آثار هنری رافائل، میکل آنژ و لئوناردو داوینچی را شامل می گردد.

موزه کاپیتولین

از موزه کاپیتولین به عنوان قدیمی ترین موزه دنیا یاد می گردد چرا که این موزه در سال 1471 در رم زمانی ساخته شد که پاپ سیکستوس چهارم مجموعه ای از برنز را به شهر اهدا کرد.

به سرعت کتیبه های رومی، هنر قرون وسطایی و رنسانس، سکه و جواهرات نیز به مجموعه های این موزه اضافه شدند و در نهایت این موزه در سال 1734 به روی عموم مردم باز شد.

این موزه که در حال حاضر توسط شهرداری رم اداره می گردد از سه ساختمان اصلی تشکیل شده است.

موزه بریتانیا

موزه بریتانیا در لندن که دست کم هشت میلیون اثر را در مجموعه دائمی خود جا داده بازتابی از قدرت و ثروت امپراتوری بریتانیا است، با این حال تاریخچه این موزه سبب ایجاد بحث هایی برای استرداد آثار تاریخی آن شده است.

این موزه که در سال 1753 با مصوبه مجلس در طول حکمرانی جورج دوم بنیان گذاری شد به عنوان نخستین موزه ملی و عمومی دنیا شناخته می گردد که در سال 1759 بازدیدکنندگان را پذیرفت.

از مشهورترین آثار این موزه به مرمرهای پارتنون یونان می توان اشاره نمود. در مجموعه این موزه بیش از 100هزار اثر تاریخی مصری و آثاری از خاورمیانه نگهداری می گردد.

موزه لوور

لوور در پاریس که به عنوان پربازدیدترین موزه دنیا شناخته می گردد در سال 1793 افتتاح شد. امروزه بیش از 380هزار اثر تاریخی و 35هزار اثر هنری از جمله تابلو نقاشی مونالیزا اثر داوینچی در این موزه نگهداری می گردد.

تقریبا از قرن شانزدهم میلادی ساختمان این موزه پیش از آن که لویی چهاردهم در سال 1682 آن را به مقصد کاخ ورسای ترک کند به عنوان کاخ برای خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت.

بعدها انجمن ملی که پس از انقلاب فرانسه به وجود آمده بود دستور داد این ساختمان به یک موزه تبدیل گردد، موزه ای که آثاری شامل دوران حکمرانی ناپلئون و مجموعه های سلطنتی را نگهداری می نماید.

موزه پرادو

موزه پرادو در مادرید آثاری از مجموعه سلطنتی اسپانیا را شامل می گردد و خانه مجموعه عظیمی از آثار هنری این کشور است.

ساختمان این موزه در سال 1785 طراحی شد و در نهایت توسط یکی از اعضای سلطنتی اسپانیا به عنوان مکانی برای نگهداری از مجموعه ای از تابلوهای نقاشی و مجسمه ها مورد استفاده نهاده شد.

در سال 1819، این موزه برای نخستین بار به روی عموم مردم باز شد و در حال حاضر نیز بیش از 7000 نقاشی در مجموعه این موزه نگهداری می گردد. از مهم ترین تابلوهای نقاشی این موزه به ندیمه ها اثر دیه گو ولاسکز می توان اشاره نمود. این نقاشی شاهزاده مارگاریت ترزای را در کنار ندیمه هایش به تصویر می کشد.

در این موزه همچنین شاهکارهایی از فرانسیسکو گویا و تیسین وجود دارد.

موزه هرمیتاژ

موزه دولتی هرمیتاژ در سن پترزبورگ واقع در روسیه بر اثر کوشش های کاترین دوم شکل گرفت. کاترین دوم که از حامیان عظیم هنر و آموزش بود با هدف به نمایش گذاشتن مجموعه خود که شامل آقار متنوعی از نقاشی و مجسمه گرفته تا کتاب می شد برای ساخت این موزه کوشش کرد.

این موزه که در سال 1764 ساخته شده و در سال 1852 به روی عموم مردم باز شد در مجموع از حدود سه میلیون اثر که شامل آثا هنری، آثار باستانی و جواهرات می گردد نگهداری می نماید.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1015

به "6 موزه قدیمی و معروف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 موزه قدیمی و معروف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید