موشک آرتمیس 1 برای پرتاب در 23 آبان آماده است

به گزارش سفر به هند، در حالی که مجموعه موشک و فضاپیمای آرتمیس 1 به سوی سکوی پرتاب حرکت می نمایند، مقامات ناسا اعلام کردند که برای پرتاب در 14 نوامبر (23 آبان) اطمینان کامل دارند.

موشک آرتمیس 1 برای پرتاب در 23 آبان آماده است

مجموعه مأموریت آرتمیس 1 متشکل از موشک بزرگ سامانه پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای اوریون (Orion) امروز 4 نوامبر (13 آبان) ساعت 12:01 بامداد منطقه زمانی شرقی (07:31 به وقت تهران) بار دیگر روند انتقال از ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه (VAB) در مرکز فضایی کندی (KSC) به سکوی پرتاب 39B را شروع کرد.

مجموعه سامانه پرتاب فضایی و کپسول اوریون، تا کنون سه بار دیگر هم، یک بار در ماه مارس و ژوئن برای آزمایش های سوخت رسانی پیش از پرتاب و بار دیگر در اواسط آگوست برای دو کوشش پرتاب ناموفق، به سکو برده شده بودند. در نهایت اما با توجه به طوفان ایان و احتیاج به تعمیرات فنی، در 27 سپتامبر (5 مهر) به ساختمان مونتاژ بازگردانده شدند.

با وجود این شکست ها، مقامات ناسا در نشست خبری تازه خود تأکید کردند که از روند زمانی نو مأموریت که پرتاب در ساعت 12:07 بامداد منطقه زمانی شرقی (07:37 به وقت تهران) روز 14 نوامبر (23 آبان) را هدف گرفته است، پشتیبانی می نمایند.

جیم فری (Jim Free) معاون توسعه سیستم های اکتشافی ناسا در این زمینه گفت: اگر مطمئن نبودیم، مجموعه را از ساختمان مونتاژ خارج نمی کردیم و شمارش معکوس را برای انجام پرتاب را شروع نمی کردیم. ما اطمینان داریم که به جلو حرکت می کنیم.

حالا پس از سرانجام کار در ساختمان مونتاژ، مجموعه موشک بر روی خزنده غول پیکر قرار گرفته و آرام آرام به سمت سکوی پرتاب می رود. این روند در حالی انجام می گردد که به گفته فری لغو چند باره مأموریت و طولانی شدن روند پرتاب هم تأثیری بر فعالیت حرفه ای کارکنان نداشته است.

او در این باره اشاره نمود: این ها یک گروه حرفه ای هستند که اولین هدف آن ها سالم بودن سخت افزار و انجام درست کارهاست. ما پذیرای نقدها ناشی از تأخیر هستیم و در این زمینه جوابگو خواهیم بود اما چنین رویکردی ما را هرگز در موقعیتی قرار نمی دهد که برای پرتاب خیلی سریع یا تصمیم گیری نادرست تحت فشار باشیم.

طی مأموریت آرتمیس 1 قرار است یک فضاپیمای بدون سرنشین اوریون در یک سفر طولانی به مدار ماه برود و بازگردد. این نخستین مأموریت در برنامه اکتشاف ماه آرتمیس (Artemis) ناسا است که تحت آن پس از سال ها انسان دوباره روی ماه فرود خواهد آمد و در نهایت تا سرانجام دهه جاری، حضور پایدار انسانی را روی قمر زمین رقم خواهد زد.

عکس کاور: مجموعه موشک و فضاپیمای مأموریت آرتمیس 1 به سمت سکوی پرتاب

Credit: NASA/Joel Kowsky

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 آبان 1401 بروزرسانی: 13 آبان 1401 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1515

به "موشک آرتمیس 1 برای پرتاب در 23 آبان آماده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشک آرتمیس 1 برای پرتاب در 23 آبان آماده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید