علائم آغاز زایمان

به گزارش سفر به هند، قبل از زایمان بدن خانم باردار در ماه آخر بارداری خودش را برای زایمان آماده می نماید. ممکن است از فعالیتهای بدن در این حالت بدون اطلاع باشید یا هرچقدر به روز زایمان نزدیک تر می شوید نشانه جدیدی را در خود مشاهده کنید. در اینجا تعدادی از علائمی که نشان دهنده آغاز زایمان هستند مرور می کنیم.

علائم آغاز زایمان

قرار گرفتن نوزاد در لگن

اگر این اولین بارداری است، چند هفته قبل از زایمان، در قسمت لگن احساس سنگینی زیاد و کمی فشار درست زیر قفسه سینه احساس می گردد. این به آن معناست که جنین وارد لگن شده و یکی از علائم نزدیک شدن زایمان تعیین می گردد.

انقباضات زیاد برکستون هیکسانقباضات زیاد و مکرر Braxton Hicks می تواند یکی از نشانه های شروع زایمان باشد، و در طول آن دهانه رحم و بدن برای زایمان هماهنگ می گردد. برخی از خانم ها در طول دوران قاعدگی گرفتگی عضله را تجربه نموده اند. برخی وقتها بعلاوه با نزدیک شدن زمان زایمان، انقباضات Braxton Hicks دردناک شده و هر 10 تا 20 دقیقه مجدد شروع می گردد این نوع انقباضات به خانم باردار می فهماند که زایمان واقعی فرا رسیده است. اما اگر انقباضات طولانی تر و قوی تر نگردد و به علت اتساع تدریجی دهانه رحم، فاصله انقباضات به یکدیگر نزدیکتر نگردد بنابراین احساس شما در مورد فرا رسیدن زمان زایمان اشتباه است.

تغییرات دهانه رحم و شروع زایماندر روزها و هفته های شروع زایمان، در پیوند بافت دهانه رحم تغییراتی رخ می دهد. انقباضات Braxton Hicks ممکن است فعالیتهای مقدماتی انجام دهد که کمی باعث نازک شدن و شاید باز شدن دهانه رحم گردد. اگر این زایمان اول شما نباشد، بسیار محتمل است که سرویکس به اندازه 1 یا حتی 2 سانتی متر قبل از اینکه زایمان شروع گردد باز می گردد. اما به خاطر داشته باشید حتی در هفته 40 در اولین بارداری، باز شدن دهانه رحم به اندازه 1 سانتی متر حتما علت بر زایمان زودهنگام و قریب الوقوع نیست. هنگامیکه زمان زایمان نزدیک است، متخصص یا ماما، دهانه رحم را معاینه می نماید تا مطمئن گردد که دهانه رحم تغییرات خود را شروع نموده است.

ترشحات مخاطی یا لکه های خونابه ای همانطور که زمان زایمان نزدیکتر می گردد، اتساع دهانه رحم به آرامی شروع می گردد و ممکن است خانم باردار متوجه خارج شدن ترشحات مخاطی یا خونابه ای از خود گردد. (اندازه کمی مخاط های غلیظ که در طول 9 ماه بارداری کانال سرویکس را مسدود نموده اند) پلاگ های مخاطی ممکن است به شکل توده ای مانند یا در اثر افزایش ترشحات واژنی پس از چندین روز خارج شوند. رنگ ماده مخاطی ممکن است ترکیبی از قهوه ای، صورتی و حتی خونابه ای باشد که مختص به دوران بارداری است. نزدیکی و معاینات واژنی می تواند باعث تحریک ماده مخاطی و علت ترشحات خونابه ای باشد.

پاره شدن کیسه آبزمانیکه کیسه مایع آمنیوتیک که نوزاد را در بر گرفته است، پاره گردد، مایع از واژن خارج می گردد. اندازه این مایع ممکن است کم یا خیلی زیاد باشد به هرحال خانم باردار باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرد. برخی از خانم ها قبل از پاره شدن کیسه آب به طور منظم دچار انقباضات رحمی می شوند. اما در برخی موارد ابتدا کیسه آب پاره می گردد و زمانیکه این پارگی رخ داد معمولا زایمان پس از آن بلافاصله شروع می گردد. چنانچه انقباضات خود به خود در یک زمان تعیینی شروع نشده است از آنجایی که احتمال زیاد می رود که کودک بدون حفاظت مایع آمنیوتیک دچار عفونت می گردد خانم باردار باید هرچه سریعتر به متخصص مراجعه کند.

زایمان چه زمانی شروع می گرددزمان زایمان را دقیقا نمیتوان تعیین کرد. علت آن این است که انقباضات اوایل زایمان که ممکن است بسیار نزدیک به انقباضات براکستون هیکس باشد برای چند هفته قبل از زایمان احساس گردد. به هرحال، زمانیکه انقباضات به شکل فزاینده ای طولانی تر، قوی تر و نزدیک به یکدیگر می گردد، این احتمال وجود دارد که زایمان در راه است. انقباضات ممکن است در شروع هر 10 دقیقه یک بار شروع نشوند اما کار آنها نباید متوقف شده یا صرف نظر از اینکه شما در حال اجرا چه کاری هستید از شدت آنها کاسته گردد. در برخی موارد، شدت انقباضات و تعداد دفعات آنها می تواند بدون اهمیت یا هشدار دهنده باشد. این موضوع برای هر خانم باردار و در هر بارداری فرق دارد.

چه زمان باید با دکتر یا ماما تماس گرفت زمانیکه به خاتمه بارداری نزدیک می شوید، ماما و دکتر متخصص باید آموزش ها و هدایت های لازم در مورد انقباضات را به خانم باردار بدهد و بعلاوه برگه ای برای معرفی به بیمارستان ارائه دهد تا در صورت احتیاج خانم باردار به بیمارستان مراجعه کند. چنانچه خانم باردار در مورد نشانه هایی که در خود می بینید تردید دارد بهتر است آن را کنار گذاشته و با مشاهده هر گونه علایم با متخصص خود تماس بگیرد. اینگونه تماسها برای تمام متخصصین و ماماها یک کار عادی بوده و درحقیقت پاسخ به هر سوالی از سوی خانم باردار جزء یکی از وظایف آنها به شمار می رود. از قلم نیاندازید که متخصصین می توانند با شنیدن صدای خانم باردار به شکل تلفنی یا حضوری حرفهای بیشتری در این خصوص برای گفتن داشته باشند. آنها باید بدانند که فاصله انقباضات از یکدیگر و مدت زمان انقباض اول از آخرین انقباض و شدت آنها چگونه است. بعلاوه باید از هر علائم و نشانه دیگری که درزن باردار وجود دارد آگاهی پیدا نمایند.

توصیه های مهم برای مادر بارداردر زمانیکه کیسه آب پاره می گردد یا خانم باردار احساس می نماید دچار نشت مایع آمنیوتیک شده است با متخصص خود تماس برقرار کند. درباره رنگ این مایع چنانچه قهوه ای، زرد یا سبز است با متخصص صحبت گردد به این علت که این علایم نشانگر وجود مکونیوم بوده (اولین مدفوع نوزاد) و بیانگر وجود استرس در نوزاد است. بعلاوه برای متخصص مهم است که بداند آیا این ترشحات خونابه ای رنگ است یا نه.

زمانیکه تکان های نوزاد از حد معمول کمتر می گردد.

هنگامیکه خانم باردار دچار خونریزی واژنی (منظور ماده مخاطی خونابه ای نیست)، درد شکمی یا تب می گردد.

چنانچه انقباضات قبل از هفته 37 شروع شده یا هرگونه نشانه زایمان زودهنگام مشاهده گردد.

هنگامیکه خانم باردار دچار سردردهای شدید و پی در پی، تاری دید، درد زیاد در قسمت بالای شکم، ورم شدید دست و هرگونه علایم دیگر شده باشد.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1202

به "علائم آغاز زایمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم آغاز زایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید