زبان شناسی بالینی در بیست و سومین زبان شناخت

به گزارش سفر به هند، به گزارش خبرنگاران ، امیر احمدی، زبان شناس و مدرس دانشگاه در این نشست سخنرانی خواهد نمود.

زبان شناسی بالینی در بیست و سومین زبان شناخت

احمدی به بیان نکاتی درباره آنچه در این نشست ارائه خواهد شد پرداخت و زبان را یکی از عملکردهای عالی شناختی مغز انسان عنوان نمود.

وی گفت: بچه ها زبان را از همان سال های ابتدایی زندگی خود فرا می گیرند. برخی از آسیب های عصب تحولی همانند اختلال ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و نقص توجه بیش فعالی در فراگیری و کاربرد زبان اختلال ایجاد می نماید. بچه های که یکی از این آسیب ها را دارند، عملکرد ضعیف تری در زبان نسبت به همتایان سنی خود خواهند داشت.

بنابراین ارزیابی مهارت های زبانی بچه ها بر اساس آزمون های معتبر و استاندارد که داری هنجار ملی هستند، یکی از مهم ترین نیازها برای ارزیابی آنها پیش از شروع آموزش های رسمی به شمار می آید.

این زبانشناس با اشاره به یادگیری زبان در بچه ها با رشد طبیعی و بدون آموزش رسمی عنوان نمود: ممکن است برخی از بچه ها در نتیجه عوامل مختلف محیطی یا ناشناخته، زبان مادری خود را در مقایسه با روند رشد همتایان سنی، با تأخیر یاد بگیرند یا دچار اختلال های رشدی گفتار و زبان شوند.

احمدی با اشاره به نقش اختلالات زبانی دوران رشد بچه ها در فرآیند یادگیری و بعلاوه رشد شناختی و ایجاد تاثیرهای منفی گفت: بروز اختلال های زبانی در بچه ها باعث ایجاد تبعات منفی فردی، خانوادگی و اجتماعی می گردد و بهداشت روانی فرد و خانواده را دچار اشکال می نماید. برای مثال، بسیاری از والدین در خصوص مسائل یادگیری و رفتاری کودک، خود را مقصر می دانند و احساس گناه می نمایند. کودک نیز به علت ناکامی در برقراری ارتباط کلامی با دیگران، به تدریج دچار سرخوردگی و اِنزوا می گردد.

وی در ادامه بر لزوم شناسایی و درمان به موقع این اختلالات تاکید نمود و اضافه کرد: این اختلالات بعدها در سنین آموزش های رسمی موجب مسائلی در پیشرفت مهارت های خواندن و نوشتن در بچه ها و موجب بروز چنین مسائلی بیش از پیش برای فرد، خانواده و جامعه می گردد. بنابراین لازم است تا آزمون غربالگری زبان فارسی به عنوان یکی از آزمون های ضروری، پیش از ورود بچه ها به دوران آموزش های رسمی به وسیله نظام آموزش و پرورش و متولیان امر اجرا گردد.

بیست و سومین نشست زبان شناخت 23 مرداد از ساعت 16 تا 18 در حوزه هنری برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1634

به "زبان شناسی بالینی در بیست و سومین زبان شناخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان شناسی بالینی در بیست و سومین زبان شناخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید