اولین تصویر زمین از فضا چگونه ثبت شد؟

به گزارش سفر به هند، شاید برایتان جالب باشد که بدانید 75 سال پیش یک موشک بالستیک ساخته شده به وسیله نازی های آلمانی بود که برای اولین بار پیروز به ثبت تصویر زمین از منظر فضا شد که این اتفاق برای سال 1946 یک دستاورد حیرت انگیز بود.

اولین تصویر زمین از فضا چگونه ثبت شد؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، هفتاد و پنج سال پیش دانشمندان در محدوده موشکی وایت سندز(White Sands) در صحرای نیومکزیکوی آمریکا دوربینی را بر روی دماغه یک موشک بالستیک به نام وی-2(V-2) که به وسیله نازی ها ساخته شده بود، قرار دادند و آن را به فضا پرتاب کردند که در نتیجه اولین عکس زمین از فضا به وسیله آن ثبت شد.

این رویداد در تاریخ 24 اکتبر 1946 رخ داد و موشک بالستیک وی-2 به ارتفاع 104 کیلومتری زمین که کمی بالاتر از ارتفاعی است که به عنوان لبه فضا شناخته می گردد، پرواز کرد و با آن دوربین تصویربرداری 35 میلیمتری در هر یک و نیم ثانیه یک عکس گرفت.

سپس دوربین همراه با موشک به سرعت پایین آمد و به زمین بازگشت و با سرعت بیش از 547 کیلومتر در ساعت به زمین برخورد کرد و متلاشی شد. اما دانشمندان با جستجو میان بقایای این موشک پیروز به بازیابی نگاتیوهای آن دوربین شدند و اولین تصویر زمین از فضا را به بشریت هدیه دادند.

مایکل نوفلد(Michael Neufeld) متصدی ارشد بخش تاریخ فضایی در موزه ملی هوا و فضای آمریکا می گوید: برای سال 1946، این یک دستاورد شگفت انگیز بود.

آن دوربین در یک جعبه کوچک فولادی مخصوص قرار داده شده بود که به آن اجازه می داد در شرایط سخت صعود و سقوط، بدون آسیب باقی بماند.

فرد رولی یکی از نیروهایی بود که در آن موقع برای بازیابی فیلم دوربین به محل سقوط موشک فرستاده شده بود. وی در مصاحبه ای در سال 2006 گفت که یافتن دوربین باعث شد دانشمندان به وجد بیایند.

دیوید دوورکین(David DeVorkin) سرپرست موزه ملی هوا و فضا نیز می گوید برخلاف سقوط شدید و برخورد موشک با زمین، تنها یکی از لنزهای دوربین از دست رفته بود.

در نهایت وقتی دانشمندان در نهایت این تصویر بدیع را روی صفحه نمایش دیدند، از شدت هیجان سرمست شدند. این احساس سرخوشی ناشی از این واقعیت بود که ارتش ایالات متحده حتی یک چتر نجات برای بازگرداندن موشک های ساخت آلمان نداشت، بنابراین هیچ راهی برای تضمین بازگشت امن محموله موشک وجود نداشت.

نوفلد گفت: کاری که آنها در موشک های V-2 اولیه انجام دادند، اساساً این بود که تجهیزات را در بدنه های زرهی قرار می دادند و امیدوار بودند که پس از برخورد با زمین با سرعت 100 مایل در ساعت جان سالم به در ببرند. این از خوش شانسی آنها بود که این بدنه های زرهی کار کردند و ما اکنون یک قطعه مجذوب نماینده از تاریخ را در قالب این عکس در اختیار داریم.

ماکت موشک وی-2

موشک وی-2(موشک بالستیکی بود که در جنگ جهانی دوم در آلمان ساخته شد و برای بمباران استراتژیک اهداف متفقین به کار رفت. این موشک که با سوخت مایع کار می کرد، اولین نمونه از موشک های بالستیک بود که به وسیله بشر ساخته شد.

موشک های بالستیک به موشک های دوربردی گفته می گردد که از جو زمین خارج شده و بقیه راستا را بدون سوخت و بر اساس قوانین بالستیکی طی می نمایند تا دوباره به جو زمین برگشته و بر سر هدف خود فرود آیند. به این ترتیب موشک وی-2 اولین شیء ساخته شده به دست انسان بود که از جو زمین خارج می شد.

با شکست آلمان و سرانجام جنگ، این موشک ها و طرح های مربوط به آن به همراه سازندگانش به دست نیروهای آمریکا و شوروی افتادند و این امر، زمینه ساخت دیگر موشک های بالستیک نظامی و راکت های مورد استفاده در صنعت فضانوردی در هر دو کشور را فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 1223

به "اولین تصویر زمین از فضا چگونه ثبت شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تصویر زمین از فضا چگونه ثبت شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید