خبرنگاران توسعه باغ های خوزستان با نهال اصلاح شده امکان پذیراست

به گزارش سفر به هند، اهواز- خبرنگاران - سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:توسعه کمی و کیفی باغ های خوزستان به وسیله فراوری و توزیع نهال های اصلاح شده منطبق با شرایط آب و هوایی استان امکان پذیراست.

خبرنگاران توسعه باغ های خوزستان با نهال اصلاح شده امکان پذیراست

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا در سطح شیبدار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران تورج نوروزی روز چهارشنبه در نشست کمیته فنی نهال خوزستان که به صورت وبینار با موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با هدف آنالیز فرایند فراوری نهال و چالش های پیش رو برگزار گردید اضافه کرد: خوزستان از دیرباز یکی از قطب های اصلی کشاورزی کشور بوده و در زمینه فراوری انواع محصول زراعی و باغی به عنوان یک استان پیشرو شناخته شده است.

وی گفت:خوزستان از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در زمینه باغبانی برخوردار بوده و با توجه به شرایط اقلیمی و وجود منابع آبی مناسب در استان توسعه باغ ها در اراضی شیبدار اهمیت خاصی دارد.

سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به فراوری سالانه یک میلیون اصله نهال دراستان اشاره و اضافه کرد:30 درصد از این میزان نهال فراوری شده در استان دارای مجوز بوده و 50 درصد نیز پاجوش نخل خرما را تشکیل می دهد.

نوروزی با بیان این مطلب که در مناطق مختلف استان به گونه های متنوع نهال احتیاج است اظهار کرد: نهال ها در استان براساس احتیاج مناطق مختلف فراوری می گردد.

وی با اشاره به صادرات نهال در استان گفت: در زمان حاضر صادرات نهال وجود ندارد ولی با راه اندازی پایانه صادراتی به عنوان یکی از احتیاجهای استان می توانیم به صادرات نهال در استان دست یابیم.

سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست راه اندازی طرح باغ مادری مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول و طرح فراوری پاجوش شناسنامه دار خرما در گلدان اشاره نمود و اضافه کرد:در صورت تایید این طرح ها توسط کمیته فنی نهال استان، شاهد توسعه باغ های سالم و مطلوب، توسعه نهالستان ها، توسعه و فراوری نهال های شناسنامه دار و کیفی سازی باغ های استان خواهیم بود.

وی در ادامه اضافه کرد: هم اکنون 89 نهالستان مثمرو غیرمثمر در استان فعالیت می نمایند که از این تعداد 18 نهالستان دارای مجوز و 71 نهالستان نیز در فراوری نهال درختان غیرمثمرفعال هستند.

نوروزی بیان داشت: سال جاری 951 هزار و 300 اصله نهال در استان فراوری شد که 451 هزار و 300 اصله انواع نهال و 500 هزار اصله پاجوش نخل خرما بوده است.

سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تقویت تشکل های فراوری نهال، پرداخت تسهیلات کم بهره و تامین زیر ساخت های لازم به عنوان ابزار تشویقی، افزایش میزان کنترل بر نهالستان ها و برگزاری دوره های آموزشی را از جمله موارد پیشنهادی برای بالا بردن فراوری نهال در استان برشمرد.

نوروزی یکی ازراه های برون رفت از معضل بیکاری و ایجاد اشتغال را توسعه باغ های استان بیان کرد:بسیاری از درختان باغ های مرکبات استان فرسوده و پیرهستند و فراوری مالی ندارند از این رو جایگزین کردن نهال های اصلاح شده دراین باغ ها ضرورتی اجتناب ناپذیراست.

سطح باغ های خوزستان حدود 75 هزارهکتار است که این میزان 42هزار هکتار آن خرما در جنوب استان و6هزار هکتار در شمال و بقیه به صورت پراکنده در مناطق شمال شرقی ، جنوب شرقی و اراضی شیب دار هستند.

در 2 دهه اخیر تغییرکاربری باغ های خوزستان به باغ ویلا به عنوان چالشی مهم پیش روی مسوولان جهادکشاورزی خوزستان قرار گرفته است. مجموع فراوریات باغی خوزستان که بیشتر انواع خرما و مرکبات ، انار، زیتون هستند حدود 350هزار تن برآورد می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 692

به "خبرنگاران توسعه باغ های خوزستان با نهال اصلاح شده امکان پذیراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه باغ های خوزستان با نهال اصلاح شده امکان پذیراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید