خبرنگاران آمریکا و کشتار خاموش در عراق

به گزارش سفر به هند، بغداد - خبرنگاران- با گذشت بیش از 16 سال از جنگ آمریکا علیه عراق، هر از گاهی گوشه هایی از آثار و پیامدهای مخرب ناشی از این جنگ و کشتار خاموش و تدریجی شهروندان عراقی نمایان می گردد.

خبرنگاران آمریکا و کشتار خاموش در عراق

به گزارش خبرنگاران، آمریکا در سال 2003 میلادی در جنگی موسوم به جنگ خلیج فارس سوم که بعدها آن را جنگ آزادی عراق نامید، رژیم صدام را سرنگون کرد و این کشور را به اشغال خود در آورد که پیامد آن جنگ های فرقه ای و رشد تروریسم در این کشور بود.

در جریان این جنگ، هزاران عراقی کشته، زخمی یا معلول شدند و شماری از زیرساخت های عراق منهدم بر شدت فقر و محرومیت مردم این کشور اضافه نموده شد.

متعاقب آن اشغالگری آمریکا نیز پیامدهای ناگواری برای عراقی ها به همراه داشت و درسایه ظهور گروه تروریستی داعشِ مورد حمایت بعضی کشورهای غربی وعربی، بر درد و رنج ملت عراق اضافه نمود و قربانیان زیادی از عراق گرفت و آسیب های اجتماعی گسترده ای را برجای گذاشت که همچنان ادامه دارد.

اما در کنار این جنایت های آشکار آمریکا و دست پروردگان ترویست این کشور و همدستان منطقه ای اش، بخش دیگری از پیامدهای حمله و اشغالگری آمریکا در عراق کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ درحالی که به نوبه خود عراقی ها را گرفتار نموده و روزانه از آنها قربانی می گیرد یا معلولیت ایجاد می نماید.

هر از چند گاهی خبرهایی درباره این کشتار خاموش آمریکا منتشر می شد تا بار دیگر یادآور حجم گسترده جنایات آمریکا باشد که برای ملت های منطقه جز ویرانی و ناامنی چیزی به ارمغان نیاورده است.

چندی پیش بود که منابع پزشکی عراق باردیگر از مرگ و میر بچه ها عراقی ناشی از بکارگیری سلاح های ممنوعه در طول جنگ آمریکا علیه کشورشان خبر دادند.

احمد مخلف حماد مدیر اطلاع رسانی بیمارستان شهر فلوجه مرکز استان الانبار در غرب عراق گفت که با وجود گذشت 16 سال از جنگ، هرساله بیش از یکهزار کودک عراقی در شهر فلوجه - به خاطر استفاده آمریکا از سلاح های ممنوعه در سطح جهان در این جنگ - ناقص و با معلولیت به جهان می آیند.

وی اضافه نمود که فسفر سفید و دیگر سلاح های کشنده ای که ارتش آمریکا در جنگ علیه عراق بکار برد، همچنان آثار و پیامدهای مخرب خود را برجای می گذارند.

حماد توضیح داد که ناهنجاری های مادرزادی و ژنتیکی در سطح بالا 5 سال پس از جنگ در شهر فلوجه نمایان شد و هر سال دستکم هزار کودک عراقی به خاطر استفاده از اورانیوم ضعیف شده و فسفر سفید در جریان جنگ آمریکا علیه این شهر در سالهای 2004 و 2005 میلادی، ناقص و با معلولیت به جهان می آید.

موسسه ای موسوم به شبکه اطلاعات فراگیر منطقه ای مستقر در نایروبی مرکز کنیا، آن موقع اسناد جدیدی از تخلفات آمریکا از قوانین بین المللی به دست آورد که قبلاً منتشر نشده بود.

این اسناد حاصل گزارش ها و تجزیه و تحلیل نمونه هایی بود که در اختیار دانشگاه جورج واشنگتن در سال 2003 قرار داشت، اما نتایج آن محرمانه مانده بود.

در این اسناد ذکر شده که ارتش آمریکا در جنگ با استفاده از جنگنده های نوع A-10 دستکم 116 بار اهداف آسان نظامی، مانند مقرها، خودروها و کامیون ها را با تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده، هدف قرار داده بود.این درحالی است که گزارش های نهادهای غیردولتی و پزشکی داخلی و بین المللی از موارد ابتلا به سرطان نیز در بعضی استان های عراق ناشی از استفاده آمریکا از سلاح های ممنوعه در جنگ علیه عراق سخن گفته اند.

در سایه انتشار حقایق مربوط به این جنایت ها، حالا نیز مسئولان بهداشتی و زیست محیطی عراق از جنبه دیگری از تهدیدهای ناشی از جنگ تجاوزگرانه آمریکا علیه کشورشان سخن می گویند که هر روز جان عراقی ها را تهدید و از آنها قربانی می گیرد.

سهام الموسوی عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست در مجلس عراق می گوید که استان های جنوبی عراق همچنان تا این لحظه با خطر بقایای سلاح ها و مهمات برجای مانده از جنگ آمریکا علیه عراق دست و پنجه نرم می نمایند.

به گفته این نماینده عراقی، روزی نیست که چوپانان و کشاورزان به خاطر انفجار مهمات و مین های برجای مانده در این استانها اعضای بدن خود را از دست ندهند و معلول نشوند و وزارت محیط زیست و بویژه واحد مین روبی باید این ماموریت را برعهده گرفته و اهالی را از این خطر کشنده رها نمایند.

وی با اشاره به معلولیت هزاران شهروند عراق می گوید که خطر بقایای سلاح ها و مهمات جنگی کمتر از حملات تروریستی در کشور نیست زیرا همه مردم در معرض خطر قرار دارند.

بدر الزیادی دیگر نماینده کمیسیون امنیت و دفاع مجلس از استان بصره عراق نیز می گوید که آلودگی زیست محیطی ناشی از بقایای سلاح ها و مهمات و مواد سمی مورد استفاده آمریکایی ها جان اهالی این استان را تهدید می نماید.

تا به امروز شماری از مسئولان و شخصیت عراقی و نهادهای غیردولتی خواستار بازخواست آمریکا به خاطر جنایت هاش درعراق و پرداخت غرامت ناشی از آن شده اند.

انتشار هر از گاه این اخبار و قربانی شدن تدریجی و آرام شهروندان عراقی نشان می دهد که سایه پیامدهای ناشی از جنگ آمریکا بعد از گذشت بیش از 16 سال همچنان بر سر این کشور سنگینی می نماید.

این درحالی است که مقاومت و مبارزه عراقی ها برای بیرون راندن آمریکایی ها از خاک کشورشان نیز همچنان ادامه دارد و مردم عراق در مناسبت های مختلف مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا ابراز داشته و کوشش های واشنگتن برای متوسل شدن به هر دستاویزی به منظور بقای بیشتر در خاک کشورشان را رد و محکوم می نمایند و بر اجرایی شدن مصوبه مجلس مبنی بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از عراق تاکید می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 699

به "خبرنگاران آمریکا و کشتار خاموش در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آمریکا و کشتار خاموش در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید