حقیقت کاهش سطح اکسیژن در مبتلایان به ویروس کرونا فاش شد

به گزارش سفر به هند، در یک آنالیز آزمایشگاهی محققان آمریکایی علت کاهش میزان اکسیژن در بیماران التهاب ریه کووید-19 را کشف کردند.

حقیقت کاهش سطح اکسیژن در مبتلایان به ویروس کرونا فاش شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، یک مطالعه آزمایشگاهی از مدرسه پزشکی آیکان نشان می دهد کووید-19 باعث اتساع قابل توجه رگ های خونی ریه به ویژه در مویرگ ها می گردد. این اتساع رگ که باعث کاهش فشار خون می گردد به کاهش میزان اکسیژن رسانی در نارسایی ریوی ویروس کرونا یاری نموده و این سوال را ایجاد می نماید که چرا این بیماری نسبت به سندروم دیستروس حاد تنفسی (ARDS) متفاوت عمل می نماید.

در سندروم دیستروس حاد تنفسی کلاسیکی، التهاب ریوی منجر به آسیب رگ های خونی می گردد. سپس ریه ها با مایع پر و سفت شده و اکسیژن رسانی مختل می گردد. بسیاری از بیماران با التهاب ریه کووید-19 نشان می دهند که غلظت بسیار کم اکسیژن بطور ویژه با درجه سختی ریه مطابقت ندارد. این قطع ارتباط بین تبادل گاز و حرکت مکانیک ریه در التهاب ریه کووید-19 این سوال را ایجاد می-کند که آیا مکانیسم کاهش اکسیژن در کرونا با بیماری های حاد تنفسی کلاسیکی متفاوت است یا خیر؟

محققان در ارزیابی ابتدایی خود جریان خونی مغزی بیماران مبتلا به کووید-19 که از کپسول تهویه استفاده می نمایند و شرایط ذهنی آن ها تغییر یافته را آنالیز کردند. آن ها از روش داپلر ترانس کرانیال روباتیک (TCD) استفاده کردند تا یک مطالعه حباب که روشی فراصوت و بدون درد است را انجام دهند. نکته قابل توجه این است که دستگاه تشخیصی که برای مطالعه مغز استفاده می گردد می تواند درباره پاتوفیزیولوژی یک بیماری ریوی نیز مفید باشد.

طی این مطالعه، محلول نمکی به رگ بیمار تزریق شده و از روش داپلر ترانس کرانیال استفاده می گردد تا حضور میکروحباب ها در رگ های خونی مغز را آنالیز نمایند. در شرایط عادی این میکروحباب ها به سمت راست قلب حرکت می نمایند و وارد رگ های خونی ریه می-شوند. در نهایت این حباب ها به علت اندازه بزرگتر از منافذ مویرگ های ریه عبور ننموده و فیلتر می شوند. اگر میکروحباب ها در رگ های خونی مغزی تشخیص داده شوند بدین معناست که یا در قلب حفره ای وجود دارد که خون بدون گذشتن از ریه از سمت راست قلب به چپ منتقل شده یا مویرگ های ریه بطور غیرطبیعی گشاد شده اند.

در این مطالعه مقدماتی، 18 بیمار با کپسول های تهویه مبتلا به التهاب ریه کووید-19 تحت مطالعه حباب قرار گرفته اند. 15 نفر از کل افراد (83 درصد) میکروحباب های قابل ردیابی داشتند و این نشانگر وجود رگ های خونی غیرطبیعی ریه است.

تعداد میکروحباب هایی که توسط روش داپلر تشخیص داده شده اند با هیپوکسیمی (کمبود اکسیژن) ارتباط دارد و نشان می دهد که اتساع عروق ریه ممکن است هیپوکسیمی نامتناسب مشاهده شده در بسیاری از بیماران کووید-19 را شرح دهد. مطالعات قبلی نشان داده اند که تنها 26 درصد بیماران مبتلا به سندروم دیستروس حاد تنفسی کلاسیک میکروحباب داشتند. علاوه بر این، تعداد این میکروحباب ها با شدت هیپوکسیمی ارتباطی نداشته و بدین معناست که اتساع عروق ریوی یک مکانیسم غالب در این نوع بیماری ها نیست.

البته ویروس به روش های گوناگون بر تخریب عروق ریه اثر می گذارد. این مطالعه به شرح پدیده عجیب دیده شده در بعضی از بیماران کووید-19 به نام هیپوکسیمی راضی نیز می پردازد. در این حالت با اینکه میزان اکسیژن بسیار پایین است، اما به نظر نمی رسد که بیمار مشکل تنفسی داشته باشد. اگر این یافته ها در مقیاس بزرگتر تایید گردد، انتقال میکروحباب های ریوی بطور بالقوه می تواند بعنوان نشانگر شدت بیماری یا حتی نقطه پایانی در آزمایشات درمانی برای التهاب ریه کووید-19 به شمار آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مهر 1399 بروزرسانی: 20 مهر 1399 گردآورنده: tour-india.ir شناسه مطلب: 535

به "حقیقت کاهش سطح اکسیژن در مبتلایان به ویروس کرونا فاش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقت کاهش سطح اکسیژن در مبتلایان به ویروس کرونا فاش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید